Tiden er den fjerde dimension
Tema

Tankespin

Nogle spørgsmål er så store, at de har drillet videnskaben i århundreder. Uanset om forskerne nogensinde finder svar på dem, driver jagten på svaret os fremad mod nye erkendelser.

Sorte huller punkterer vores univers
Sorte huller

Sorte huller punkterer vores univers

Einstein troede ikke på, at de fandtes. Og Stephen Hawking viede sit liv til dem. Gennem et århundrede har sorte huller splittet, fascineret og mystificeret astrofysikerne. I dag er de enige om, at de er strøet ud overalt i universet, men de er stadig fulde af hemmeligheder.

29 Minutter

Forskere: Så gammel kan mennesket blive
Aldring

Forskere: Så gammel kan mennesket blive

Forestillingen om ungdommens kilde og det evige liv er lige så gammel som mennesket selv. Selvom videnskaben hele tiden skubber grænserne for, hvor gamle vi kan blive, har ny forskning sat en betydelig aldersgrænse for mennesker. Efter den kan kroppen ikke længere restituere eller komme sig over skader, mener de.

29 Minutter

Nu vil fysikere genstarte tiden
Tiden er den fjerde dimension
Relativitetsteorien

Nu vil fysikere genstarte tiden

"Den berømte fysiker Roger Penrose argumenterer for, at ‘et stort gammelt univers’ faktisk er det samme som ‘et nyt ungt univers’, og at universet derfor vil nulstille tiden og genføde sig selv i et nyt big bang. Hvis han har ret, er vores univers bare ét i rækken af måske uendeligt mange, som efterfølger hinanden som perler på en snor.” 🤯🤯🤯

30 Minutter

Fysikerne er på jagt efter det rene ingenting
Naturlove

Fysikerne er på jagt efter det rene ingenting

Jagten på det absolutte tomrum, hvor intet stof findes, og ingen energi eller kræfter hersker, har stået på gennem tre årtusinder. Undervejs har filosoffer og fysikere forsøgt at frembringe det totale vakuum både i praksis og i teorien – men det virker, som om naturen modarbejder dem. Bedst som det ser ud til, at tomrummet endelig viser sig for forskerne, fyldes det igen op af nye opdagelser og erkendelser.

28 Minutter

Din IQ følger dig hele livet
Intelligens

Din IQ følger dig hele livet

Er vores IQ konstant hele livet? Det er et af de ubesvarede spørgsmål om intelligens. Da en skotsk psykolog fandt en gammel måling af 87.000 skolebørns intelligens, var det en enestående chance for at finde svaret.

30 Minutter

Findes uendelighed i den virkelige verden?
Fysik fænomener

Findes uendelighed i den virkelige verden?

I årtusinder har tænkere kæmpet med ideen om uendelighed. Som en drilsk slange snor den sig ind overalt i matematikken, men hver gang den stikker hovedet frem i fysikken, opstår der uløselige paradokser. Først for hundrede år siden lærte matematikerne at regne med uendelige mængder, men ét centralt spørgsmål står tilbage: Findes uendeligheden kun i tallenes teoretiske verden, eller er den en del af virkeligheden?

31 Minutter