Tiden er den fjerde dimension
Tema

Tankespin

Nogle spørgsmål er så store, at de har drillet videnskaben i århundreder. Uanset om forskerne nogensinde finder svar på dem, driver jagten på svaret os fremad mod nye erkendelser.

Fysikerne er i frit fald over tyngdekraften
Fysik

Fysikerne er i frit fald over tyngdekraften

En faldskærmsudspringer suser mod jorden, og en smartphone knalder ned i asfalten. Tyngdekraften trækker i alt, men forskerne forstår stadig ikke, hvordan kraften overføres. Følg jagten på svaret og få et overraskende kig ind i universets særheder.

24 Minutter

Sorte huller punkterer vores univers
Sorte huller

Sorte huller punkterer vores univers

Einstein troede ikke på, at de fandtes. Og Stephen Hawking viede sit liv til dem. Gennem et århundrede har sorte huller splittet, fascineret og mystificeret astrofysikerne. I dag er de enige om, at de er strøet ud overalt i universet, men de er stadig fulde af hemmeligheder.

Forskere: Så gammel kan mennesket blive
Aldring

Forskere: Så gammel kan mennesket blive

Forestillingen om ungdommens kilde og det evige liv er lige så gammel som mennesket selv. Selvom videnskaben hele tiden skubber grænserne for, hvor gamle vi kan blive, har ny forskning sat en betydelig aldersgrænse for mennesker. Efter den kan kroppen ikke længere restituere eller komme sig over skader, mener de.

Nu vil fysikere genstarte tiden
Tiden er den fjerde dimension
Relativitetsteorien

Nu vil fysikere genstarte tiden

"Den berømte fysiker Roger Penrose argumenterer for, at ‘et stort gammelt univers’ faktisk er det samme som ‘et nyt ungt univers’, og at universet derfor vil nulstille tiden og genføde sig selv i et nyt big bang. Hvis han har ret, er vores univers bare ét i rækken af måske uendeligt mange, som efterfølger hinanden som perler på en snor.” 🤯🤯🤯

30 Minutter

Drømme er den bedste terapi
Hjernen

Drømme er den bedste terapi

Vi sover en tredjedel af livet væk, og ingen ved præcis hvorfor. Nu mener en forsker, at drømme er en slags virtual reality, hvor vi bearbejder negative følelser.

Fysikerne er på jagt efter det rene ingenting
Naturlove

Fysikerne er på jagt efter det rene ingenting

Jagten på det absolutte tomrum, hvor intet stof findes, og ingen energi eller kræfter hersker, har stået på gennem tre årtusinder. Undervejs har filosoffer og fysikere forsøgt at frembringe det totale vakuum både i praksis og i teorien – men det virker, som om naturen modarbejder dem. Bedst som det ser ud til, at tomrummet endelig viser sig for forskerne, fyldes det igen op af nye opdagelser og erkendelser.

Astronomer: Nu ved vi, hvor universet ender
Kuinka suuri avaruus on?
Universet

Astronomer: Nu ved vi, hvor universet ender

Det meste af universet kommer vi aldrig til at se, fordi det fjerner sig fra os hurtigere end lyset. Men astronomerne har et bud på, hvor stort det er, og hvordan det ser ud.

Din IQ følger dig hele livet
Intelligens

Din IQ følger dig hele livet

Er vores IQ konstant hele livet? Det er et af de ubesvarede spørgsmål om intelligens. Da en skotsk psykolog fandt en gammel måling af 87.000 skolebørns intelligens, var det en enestående chance for at finde svaret.

30 Minutter

Forskerne er ved at afskaffe vores art

Forskerne er ved at afskaffe vores art

En art i særklasse. Sådan plejer vi at se os selv, men andre væsener haler ind på os, og måske er mennesket, som vi kender det, slet ikke en art.

Nu skaber forskerne liv i laboratoriet
Naturen

Nu skaber forskerne liv i laboratoriet

Hvad er liv? Forskerne ved det ikke, fordi de kun kender livet på Jorden. Nu vil de skabe kunstigt liv for bedre at kunne finde liv rummet.

29 Minutter

Findes uendelighed i den virkelige verden?
Fysik fænomener

Findes uendelighed i den virkelige verden?

I årtusinder har tænkere kæmpet med ideen om uendelighed. Som en drilsk slange snor den sig ind overalt i matematikken, men hver gang den stikker hovedet frem i fysikken, opstår der uløselige paradokser. Først for hundrede år siden lærte matematikerne at regne med uendelige mængder, men ét centralt spørgsmål står tilbage: Findes uendeligheden kun i tallenes teoretiske verden, eller er den en del af virkeligheden?

31 Minutter