Tiden er den fjerde dimension
Tema

Tankespin

Nogle spørgsmål er så store, at de har drillet videnskaben i århundreder. Uanset om forskerne nogensinde finder svar på dem, driver jagten på svaret os fremad mod nye erkendelser.

Nu vil fysikere genstarte tiden
Tiden er den fjerde dimension

Nu vil fysikere genstarte tiden

"Den berømte fysiker Roger Penrose argumenterer for, at ‘et stort gammelt univers’ faktisk er det samme som ‘et nyt ungt univers’, og at universet derfor vil nulstille tiden og genføde sig selv i et nyt big bang. Hvis han har ret, er vores univers bare ét i rækken af måske uendeligt mange, som efterfølger hinanden som perler på en snor.” 🤯🤯🤯

Fysikerne er på jagt efter det rene ingenting

Jagten på det absolutte tomrum, hvor intet stof findes, og ingen energi eller kræfter hersker, har stået på gennem tre årtusinder. Undervejs har filosoffer og fysikere forsøgt at frembringe det totale vakuum både i praksis og i teorien – men det virker, som om naturen modarbejder dem. Bedst som det ser ud til, at tomrummet endelig viser sig for forskerne, fyldes det igen op af nye opdagelser og erkendelser.

Findes uendelighed i den virkelige verden?

I årtusinder har tænkere kæmpet med ideen om uendelighed. Som en drilsk slange snor den sig ind overalt i matematikken, men hver gang den stikker hovedet frem i fysikken, opstår der uløselige paradokser. Først for hundrede år siden lærte matematikerne at regne med uendelige mængder, men ét centralt spørgsmål står tilbage: Findes uendeligheden kun i tallenes teoretiske verden, eller er den en del af virkeligheden?