Tiden er den fjerde dimension
Tema

Tankespin

Nogle spørgsmål er så store, at de har drillet videnskaben i århundreder. Uanset om forskerne nogensinde finder svar på dem, driver jagten på svaret os fremad mod nye erkendelser.

Hjernen

Du er kun en illusion

Du oplever dig selv som et jeg, der handler frit i verden. Men hvor i hjernen sidder selvet? Mennesker med hjerneskader har afsløret, at vores jeg slet ikke er så entydigt og uafhængigt, som vi tror. Ubevidste kræfter påvirker alle vores valg, og nogle forskere sætter nu spørgsmålstegn ved, om vi har en fri vilje.

Du er kun en illusion
Aldring

Drømmen om udødelighed lever endnu

Forestillingen om ungdommens kilde og det evige liv er lige så gammel som mennesket selv. Alligevel er det først i løbet af de seneste 50 år, at videnskaben er kommet på sporet af, hvorfor vi ældes, og hvad vi kan gøre ved det. En mirakelkur mod alderdom har forskerne endnu ikke fundet, men de er efterhånden ret sikre på, hvor de skal lede efter den.

Drømmen om udødelighed lever endnu
Naturlove

Fysikerne er på jagt efter det rene ingenting

Jagten på det absolutte tomrum, hvor intet stof findes, og ingen energi eller kræfter hersker, har stået på gennem tre årtusinder. Undervejs har filosoffer og fysikere forsøgt at frembringe det totale vakuum både i praksis og i teorien – men det virker, som om naturen modarbejder dem. Bedst som det ser ud til, at tomrummet endelig viser sig for forskerne, fyldes det igen op af nye opdagelser og erkendelser.

Fysikerne er på jagt efter det rene ingenting
Fysik fænomener

Findes uendelighed i den virkelige verden?

I årtusinder har tænkere kæmpet med ideen om uendelighed. Som en drilsk slange snor den sig ind overalt i matematikken, men hver gang den stikker hovedet frem i fysikken, opstår der uløselige paradokser. Først for hundrede år siden lærte matematikerne at regne med uendelige mængder, men ét centralt spørgsmål står tilbage: Findes uendeligheden kun i tallenes teoretiske verden, eller er den en del af virkeligheden?

Findes uendelighed i den virkelige verden?
NYHEDSBREV

Fordi du er født nysgerrig!

Vi giver dig noget at tænke over – leveret i din indbakke hver dag.

Einstein