Krybdyr herskede i istidens Australien

Kæmpeslanger, komodovaraner og krokodiller herskede fødekæden i istidens Australien. Det viser nyere undersøgelser af fossiler, der er indsamlet de seneste 15 år.

Under den seneste is­tid var verden domineret af store pattedyr, den såkaldte megafauna – men i Australien var det krybdyrene, som herskede øverst
i fø­de­kæ­den.

Det viser nye undersøgelser af fos­si­ler, der er indsamlet de seneste 15 år.

Forskere fra The University of Queensland i Australien har nøje gennemgået fundene, og de konkluderer, at Australien i istiden gik gennem voldsomme forandringer, som ændrede dyrelivet radikalt.

Kæmpe krybdyr var fødekædens herskere

Indtil for 40.000 år siden var de største rovdyr kæm­pe­slan­ger, landlevende krokodiller med lange ben og komodovaraner på 200 kg.

Men ændringer i klimaet fik efterhånden bugt med de store krybdyr.

Komodovaraner på 200 kg var blandt de store krybdyr, som lå øverst i fødekæden i Australien under istiden. Senere blev de afløst af rovdyr, mennesket bragte med sig.