Vores forfædre dyrkede sex med alle: Du er en gammel bastard

I dag står Homo sapiens alene tilbage, men indtil for 40.000 år siden levede vi tæt sammen med andre menneskearter og fik børn med dem. Ny forskning viser, at de første moderne mennesker så langt mere forskellige ud, end vi gør nu.

Shutterstock & Kennis & Kennis

Med en børste fjerner Émile Ennouchi de sidste støvkorn og løfter fundet op i den stærke afrikanske sol. Kraniet er lidt skævvredet af de mange årtusinder i jorden, men er ellers i fin stand.

Langsomt drejer han det rundt og betragter det fra alle retninger, mens han lader fingrene glide hen over den fortykkede knogle oven over øjenhulerne.

Året var 1961, og antropologen Ennouchi ledede de omfattende arkæologiske udgravninger ved Jebel Irhoud 50 km sydøst for byen Safi i Marokko. Det velbevarede fund blev først identificeret som neandertaler, men senere fandt forskere så mange ligheder med vores egen art, at det blev klassificeret som en tidlig Homo sapiens.

Alderen blev anslået til ca. 160.000 år, og dermed passede kraniet fint ind i den teori om menneskets oprindelse, der har været gældende indtil for nylig.

Ifølge den opstod Homo sapiens i Østafrika for omkring 200.000 år siden, og herfra bredte det overlegne moderne menneske sig for 60.000 år siden ud over kloden.

Du er 93% neandertaler

Kun mellem halvanden og syv procent af moderne menneskers DNA-kode er unik for vores menneskeart, viser ny forskning.

Forskere fra University of California, Santa Cruz, har brugt en ny computermodel til at lave en oversigt over 279 nulevende menneskers DNA-kode.

Ud fra dette helhedsbillede har de gennemgået hvert punkt i koden for at fastslå, om DNAet er fra en fælles Homo sapiens-forfader eller en af de to forhistoriske menneskearter, neandertalerne og Denisovaerne.

Tilsyneladende spiller størstedelen af vores specielle Homo sapiens-DNA en rolle for hjernens funktion og udvikling, men præcis hvilken ved forskerne endnu ikke.

Men i 2017 lykkedes det forskere at datere Jebel Irhoud-fundet mere præcist. Kraniet er ikke 160.000 år, men 315.000 år gammelt. Dermed er vores art, Homo sapiens, med ét slag blevet omkring 100.000 år ældre.

Kraniet fra Jebel Irhoud rokker ikke blot ved det tidspunkt, hvor det moderne menneske opstod, men også ved, at vores arts vugge stod i Østafrika – for hvordan kan den ældste Homo sapiens så være fundet 6000 km væk – i Marokko?

Men kraniet rummer måske også en del af svaret. Selvom det ubestrideligt er Homo sapiens, peger nogle træk i retning af ældre arter, og det samme gælder flere andre Homo sapiens-fund, som også blander moderne og fortidige træk.

Vores stamfædre mindede tilsyneladende mere om en broget storfamilie med mange blandingsformer end om en enkelt art.

Mennesket har en højere pande og en spinklere kæbe i forhold til vores nære slægtning neandertaleren.

© Studio Daynes/LookatSciences & Shutterstock

Vi kan kendes på kraniet

Kraniet er det afgørende, når forskerne skal vurdere, om et fund er et moderne menneske. Men der findes ikke ét bestemt træk, som adskiller Homo sapiens fra neandertalerne og vores andre nære slægtninge. I stedet kigger forskerne på en række forskellige træk, der tilsammen giver mennesket dets karakteristiske udseende.

Homo sapiens opstod i hele Afrika

Fundet af den ældste Homo sapiens langt fra menneskets formodede vugge i Østafrika har fået forskere til at smide den gamle teori ud og byde ind med en helt ny.

I 2018 fremlagde et hold antropologer under ledelse af Eleanor Scerri fra University of Oxford i Storbritannien teorien “afrikansk multiregionalisme”. Teorien siger, at de særlige kendetegn, der i dag tilsammen definerer Homo sapiens, opstod lidt efter lidt over flere hundrede tusind år i mindre grupper af mennesker over det meste af Afrika.

De første eksemplarer af arten Homo sapiens var væsentlig mere forskellige fra hinanden, end mennesker er i dag – trods vores variationer i højde, drøjde og hudfarve. De store forskelle skyldtes, at grupper af mennesker udviklede sig uden kontakt til hinanden i perioder på titusinder af år.

Hvis det var muligt at rejse tilbage i tiden og besøge dem alle, ville vi se, at ingen af dem lignede os på en prik.

Nogle havde robuste kæber og tænder, andre en kraftig knogleknold i nakken, der var fæste for solide halsmuskler, og andre igen en skrånende pande og en massiv benbue hen over øjnene, som ses hos menneskets ældre forfædre.

Alligevel betragter forskerne dem som Homo sapiens, fordi de samtidig havde flere nutidige mennesketræk som fx et smalt bækken, en stor hjerne i et kugleformet kranie og spinkle tænder i en smal kæbe.

Afrikansk multiregionalisme er i dag den teori, der ifølge mange forskere bedst forklarer, at det 315.000 år gamle Jebel Irhoud-menneske og andre næsten lige så gamle afrikanske fund har moderne anatomiske kendetegn, mens de samme træk er fraværende på nogle meget yngre fund.

I Homo sapiens’ barndom skiftede det afrikanske klima hyppigt. Tørkeperioder skilte de forskellige stammer af Homo sapiens, så de udviklede sig hver for sig, mens stammerne i perioder med frodigere klima mødtes og blandede gener.

©

130.000 år siden: Vådt og frodigt

I nogle perioder som fx for ca. 130.000 år siden fik Afrika mere nedbør end i dag. Store dele af kontinentet var dækket af skov eller savanne, og det tillod de enkelte grupper af mennesker at færdes næsten overalt og blande sig med hinanden.

©

25.000 år siden: Tørt og goldt

På andre tidspunkter som fx for 25.000 år siden var Afrika mere tørt end i dag. Ørkener dækkede meget af kontinentet, og der var kun lidt skov. I de perioder blev menneskegrupperne isoleret fra hinanden og udviklede særegne træk.

Teorien sætter samtidig en stopper for jagten på det, forskerne kalder en autapomorfi for det moderne menneske. Det vil sige et enkelt kendetegn, som gør det muligt at adskille “os” fra “dem”, fordi det findes hos alle moderne mennesker, men ikke hos nogen af de arter, som vi er nærmest beslægtede med.

Sådan et træk eksisterer ikke, hvis Homo sapiens udviklede sig på den måde, som Eleanor Scerri mener. Dermed bliver det også umuligt at slå fast, præcis hvor grænsen mellem vores art og den art, vi udviklede os fra – formentlig afrikanske individer af arten Homo heidelbergensis – skal trækkes.

Det bedste bud er, at den ligger et sted for mellem 315.000 og 400.000 år siden, for længere tilbage har fundene kun antydninger af moderne træk.

Mennesket nåede tidligt til Kina

Bevæbnet med den nye historie om Homo sapiens i Afrika tager forskerne nu også et nyt kig på, hvornår vores forfædre tog springet fra deres oprindelige kontinent og bredte sig over store dele af kloden.

Hidtil har den udvikling været dateret til for 60.000 år siden, men i 2015 fandt forskere i en hule i det sydlige Kina 47 tænder, der umiskendeligt var fra Homo sapiens. Tænderne kunne ikke dateres direkte, men laget over tænderne havde en alder på 80.000 år.

Samtidig er fossile knogler fra elefant, hyæne og panda i samme lag som tænderne dateret til 120.000 år før nu.

Selvom det giver et bredt spænd for, hvornår anatomisk moderne mennesker boede i hulen, må de næsten med sikkerhed have forladt Afrika langt tidligere end for 60.000 år siden.

Vi erobrede verden med sten, ben og bogstaver

Redskaber var nøglen til vores forfædres succes. Opfindsomheden gjorde Homo sapiens i stand til at overleve i ugæstfrie miljøer, fra det hedeste Afrika til istidens Europa, og hjalp i sidste ende vores art til at erobre verden.

500.000 år siden: Bruger sten til jagt

Allerede for 500.000 år siden brugte Homo sapiens’ forfædre spydspidser af sten. Skrammer på spidse sten fundet i Sydafrika tyder på, at de både blev brugt til at støde direkte med, og at de blev bundet fast til en pind. Opfindelsen øgede jagtmulighederne markant.

© Jayne Wilkins

350.000 år siden: Flækker værktøj af store sten

Teknologien tog et spring, da vores forfædre, og senere også neandertalerne, gik fra at bruge sten, der var slået flækker af, til at bruge selve flækkerne. Derved blev det muligt at lave finere og mere specialiseret værktøj til at stikke, skære og skrabe med.

© Mohammed Kamal, MPI EVA Leipzig

320.000 år siden: Handler med glas

Gamle stenredskaber af vulkansk glas dukkede for nylig op i en udgravning i Kenya. De sorte sten, der kaldes obsidian, flækker til meget skarpe stykker, men findes ikke naturligt i området. Derfor tror forskerne, at stenene er det første tegn på handel mellem mennesker.