7 spørgsmål til professoren Gerard ’t Hooft

I 1999 modtog professor Gerard ’t Hooft og Martinus J.G. Veltman Nobelprisen i fysik for at have opklaret "kvantestrukturen af de elektrosvage vekselvirkninger”. Selvom det var insekterne, der i barndommen vækkede hans indre forsker, så var det Johannes Keplers mod, der inspirerede Gerard ’t Hooft i sit videre arbejde.

Simon claessen

Spørgsmål 1: Hvornår vidste du, at du skulle være forsker?

Så langt jeg kan huske tilbage. Før jeg begyndte i skole, forstod jeg naturen og dens love bedre, end jeg forstod mennesker. Jeg var særligt optaget af insekter og lignende smådyr. Så det var helt naturligt, at jeg begyndte at udvikle en trang til at udforske naturen og al dens væsen.

Spørgsmål 2: Hvad er din største kilde til inspiration?

Johannes Kepler. På hans tid troede man, at planeterne bevægede sig i perfekte cirkler. Kepler havde modet til at forkaste den herskende teori og udvikle sin egen om, at planeternes baner er elliptiske.

© Wikipedia

Keplers opdagelse inspirerer mig til altid at tænke kritisk. Han har lært mig, at vi ikke altid stiller de rigtige spørgsmål – og minder mig om altid at være åben over for overraskende svar.

Merkurs og Jordens bane mødes på knudelinjen.

Knudelinjen er den lige linje gennem Merkus bane, Jordens bane og Solen. Når Jorden og Merkur krydser knudelinjen samtidig og har Solen bag sig, kan vi fra Jorden se en Merkurpassage.

© Lasse A. Lund-Andersen

Kepler forudså planetpassage

Ud fra beregninger og tidligere observationer forudså astronomen Johannes Kepler, at både Venus og Merkur ville passere solskiven i 1631.

Johannes Kepler døde desværre før, han kunne bekræfte sin teori, men tre andre astronomer, herunder franske Pierre Gassandi, så Merkurpassagen d. 7. november 1631.

Passagen fandt sted fem timer før Johannes Keplers estimerede tidspunkt.

Venuspassagen samme år fandt sted d. 6. december, men da den var svær at se fra Europa, er observationer af begivenheden stort set ikkeeksisterende.

Merkurpassagen i 1631 var første gang mennesket observerede en planetpassage og vidste, hvad de så på.

Spørgsmål 3: Hvad er menneskets største bedrift?

Opdagelsen af kvantemekanikken. I første halvdel af det 20. århundrede havde forskerne bevæget sig ind i feltet af atomer, molekyler, subatomiske partikler og den substans, de består af, men der hang en lang række ubesvarede spørgsmål i luften.

Måden, de allermindste fænomener opfører sig på, gav ikke mening ud fra de etablerede fysiske love. Gennem en lang række smarte eksperimenter og undersøgelser fastlagde forskerne de fysiske love om kvantemekanik. De gik imod al fornuft og lærte, at universet er kontrolleret af disse love.