Det periodiske system - grundstoffernes periodiske system

Det periodiske system – forstå det periodiske system på 9 minutter

Det periodiske system tæller 118 grundstoffer, men jagten på nummer 119 er allerede sat ind. I laboratorier kloden over knokler forskere med at skabe verdens tungeste grundstof.

Det periodiske system har vokseværk

Kort før nytår i 2015 bekendtgør den internationale organisation for kemiske videnskaber, IUPAC, en nyhed, der rammer kemiens verden som et kanonslag.

Efter i flere år at have gransket data og videnskabelige artikler føjer IUPAC officielt fire nye grundstoffer med numrene 113, 115, 117 og 118 til det periodiske system.

Den japanske nobelprismodtager Ryoji Noyori fra forskningsinstituttet Riken Nishina Center for Accelerator-Based Science, der stod bag opdagelsen af grundstof nummer 113, er ekstatisk over nyheden.

“For forskere er det af større værdi end en olympisk guldmedalje,” siger han om optagelsen af de nye grundstoffer.

Og det er da også stort. De fire nye grundstoffer er de første, som er føjet til det periodiske system siden 2011. Og for første gang i historien er det periodiske system nu komplet.

VIDEO: Sådan skabes og måles supertunge grundstoffer til det periodiske system

Det periodiske system har vokseværk takket være forskernes succes med at skabe supertunge grundstoffer i laboratorier. Her fortæller amerikanske kemikere fra Lawrence Berkeley National Laboratory, hvordan de skaber og måler supertunge grundstoffer.

Hvem opfandt det periodiske system?

Det periodiske system blev udviklet af den russiske kemiker Dmitrij Mendelejev i 1869. Dengang kendte man kun til 63 grundstoffer.

Mendelejev opdagede, at hvert syvende grundstof havde egenskaber tilfælles, når han opstillede dem efter deres vægt.

På bagsiden af en konvolut opstillede han grundstofferne i 18 såkaldte grupper – de lodrette kolonner – efter ligheder i stoffernes kemiske opførsel.

Vandret blev grundstofferne opstillet i syv såkaldte perioder, der angiver, hvor mange skaller stofferne har omkring sig med elektroner i.

Den russiske kemiker efterlod huller i sit periodiske system til grundstoffer, som endnu ikke var opdaget.

Efterhånden som der blev opdaget nye grundstoffer, der passede ind i hullerne i Mendelejevs tabel, blev det periodiske system bredt anerkendt.

Det periodiske systems grundlægger – Dmitrij Mendelejev

Dmitrij Mendelejev opfandt det periodiske system i 1869. I 1955 blev grundstof nr. 101 opkaldt mendelevium til hans ære.

© Wikimedia Commons

Det er dog blot et spørgsmål om tid, før det periodiske system skal udvides yderligere.

Overalt i verden kæmper kemikere om at blive de første til at udvide det periodiske system med grundstof nummer 119.

Hvad betyder tallene i det periodiske system?

Det var først i 1913, da Niels Bohr fremsatte sin atomteori, at man fik en teoretisk forklaring på grundstoffernes opførsel.

Bohr opstillede den teori, at et atom er bygget op af en kerne med protoner og nogle gange neutroner.

Antallet af protoner og neutroner afgør vægten. Grundstofferne har stigende atomnumre. Atomnummeret afspejler antal protoner i kernen.

Det letteste grundstof i det periodiske system er brint, som har én proton i kernen og har atomnummer 1. Det højeste naturlige grundstof er plutonium med 94 protoner, som har atomnummer 94.

Plutonium blev føjet til det periodiske system sammen med neptunium (nummer 93) i slutningen af 1940, da forskere fra University of California, Berkeley dannede stofferne ved beskydning af uran med neutroner og kerner af tungt brint.

Først flere år senere blev de to grundstoffer fundet naturligt i naturen i meget små mængder.

OVERSIGT: Grundstofferne i det periodiske system

Det periodiske system

Det periodiske system er en systematisk sortering af grundstofferne efter atomnummer. Systemet er bygget op i grupper: Hovedgrupperne 1-18 svarer til de lodrette søjler i systemet; de vandrette rækker kaldes “perioder”. De grundstoffer, der står i samme gruppe, har kemiske egenskaber, der er sammenlignelige, fx er alle grundstoffer i hovedgruppe 18 ædelgasser, mens de i hovedgruppe 17 alle er såkaldte halogener. Perioderne i det periodiske system er de vandrette grupperinger af grundstofferne. Grundstoffer placeres i periode med andre grundstoffer, der har samme antal elektronskaller omkring deres atomkerne.