LIGO Livingston
LIGO benytter to måleanlæg, som ligger i hver sin ende af USA. Den ene i Livingston, Louisiana (billede), mens den anden ligger tæt på Hanford i det østlige Washington.
© LIGO

Forskere bag tyngdebølger får Nobelpris

Årets Nobelpris i fysik går til tre amerikanske forskere, som har bevist Einsteins teori om gravitationsbølger. Opdagelsen kan få stor effekt på forskning i rummet.

De tre amerikanske forskere Rainer Weiss, Barry C. Barish og Kip S. Thorne har fået årets Nobelpris i fysik.

Hæderen kommer for deres arbejde med LIGO - Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory – som er et forskningsprojekt med flere tusinde deltagende forskere fra 20 lande.

LIGOs formål er at finde de gravitationsbølger - eller tyngdebølger - som Albert Einstein i forbindelse med sin relativitetsteori forudsagde eksistensen af i 1916.

Forskere dokumenterer kæmpekollision

Knap et hundrede år senere – den 14. september 2015 - lykkedes det LIGO at for første gang at observere bølgerne i rummet, da tyngdebølger fra sammenstødet mellem to sorte huller nåede jorden. Forskertrioen spillede med deres arbejde en afgørende rolle.

Einsteins relativitetsteori går kort fortalt ud på, at massive objekter påvirker tid og rum omkring sig.

En del at teorien går på, at når objekterne accelererer, skaber de tyngdebølger, der er små svingninger i tid og rum, som spreder sig igennem verdensrummet, som ringe i vandet.

Selv små sten, der støder sammen, vil skabe tyngdebølger, men jo større objekter, des længere væk kan man måle bølgerne.

Baner vej til mere viden om Big Bang

Opdagelsen af tyngdebølger kommer til at have stor betydning for fysikken, da de kan bruges til at måle store begivenheder i rummet og måske endda gøre os klogere på Universets skabelse.

Forskere håber desuden på, at de ved at måle tyngdebølger, kan påvise aspekter ved fysikken, man hidtil slet ikke har haft forestilling om.