5 minutter om: Magnetisme

Hver dag går du rundt oven på en gigantisk magnet: Jorden. Klodens magnetfelt fungerer som et skjold, der beskytter planetens liv mod skadelig stråling fra Solen og rummet. Men magnetisme er også skyld i, at computeren kan lagre data, og at generatoren i vindmøllen kan skabe strøm.

© shutterstock

Tre magnetiske facts

"Året 1820 var det lykkeligste år i mit videnskabelige liv. Det var det år, jeg opdagede elektricitetens magnetiske virkning."

Fysikeren H.C. Ørsted

Jordens geografiske nordpol er samtidig den magnetiske sydpol. De to poler er ikke præcis samme sted, da de magnetiske poler flytter sig over tid.

Dyr som fugle, skildpadder, snegle, flagermus, hajer og firben er udstyret med en fintfølende magnetisk sans, der fungerer som en slags kompas, så dyrene kan navigere efter Jordens magnetfelt.

De fleste metaller er magnetiske, men ikke alle. Kobber, aluminium og bly er umagnetiske, og det samme gælder ædelmetallerne sølv og platin.

Jordens magnetfelt beskytter dig

/ 4

Den vigtigste kraft i opretholdelsen af Jordens magnetfelt er klodens rotation. Når Jorden drejer, holder den gang i en endeløs geodynamo i planetens indre.

Geodynamoen drives af flydende jern i Jordens ydre kerne. Rotationen holder jernet i bevægelse, og når magnet-feltet hiver i det magnetiske og elektrisk ledende stof, opstår nye elektriske strømme i jernet, som igen skaber nye magnetfelter.

Jordens magnetfelt danner et skjold rundt om Jorden med feltlinjer, der går fra Sydpolen til Nord-polen. Skjoldet afbøjer partikler fra solvinden, så størstedelen af strålingen ikke rammer Jorden.

Solvinden består primært af protoner og elektroner, der er så energirige, at de kan fremkalde kræft. Solvinden presser på Jordens magnetfelt, så det trykkes kraftigt ned mod Jorden i den side, som vender mod Solen.