© Shutterstock
Fysik - Fysik fænomener

Hvad gør metaller magnetiske?

Hvordan kan det være, at metaller kan blive magnetiske?

Grundlæggende er alle atomer en lille magnet, men i langt de fleste stoffer er de atomare magneter tilfældigt orienteret, så deres magnetfelter effektivt ophæver hinanden. Nogle få metaller udviser imidlertid såkaldt ferromagnetisme.

Et ferromagnetisk metal som fx jern har magnetiske domæner, altså områder, hvor de atomare magneter er ensrettede. Jern indeholder millioner af disse små domæner, men normalt er deres magnetfelter tilfældigt orienteret. Udsættes jern for et ydre magnetfelt, retter domænernes felter sig efter det ydre felt, så jernet bliver magnetisk.

Ydre forhold gør jern magnetisk

Jern bliver magnetisk, når metallet bliver udsat for et stærkt ydre magnetfelt, og de tilfældigt orienterede domæner ensrettes. Herefter forbliver jernet magnetisk.

Ikke magnetiske