Magnetfelt sprænger forskeres udstyr

Det kraftige magnetfelt blev 120.000 gange stærkere end en køleskabsmagnets og smadrede forskernes udstyr på mindre end en tusindedel af et sekund.

Japanske forskere ved University of Tokyo har skabt det stærkeste magnetiske felt, som nogensinde er observeret indendørs i et kontrolleret eksperiment.

Magnetfeltet var så stærkt, at det eksploderede forskernes udstyr.

Styrken overgik forskernes egne forventninger ved at nå op på hele 1200 tesla. De havde kun forventet at nå 700 tesla.

Elektromagneten skabte et rekordstærkt magnetfelt på 1200 tesla, som på et øjeblik fik apparatet til at brænde sammen.

© Shojiro Takeyama/Uni. of Tokyo

1200 tesla er udtryk for et magnetfelt, som er 50 mio. gange stærkere end Jordens, som vi mærker det her på vores breddegrader – eller 120.000 gange stærkere end det magnetfelt, der skabes af en køleskabsmagnet.

Forskere komprimerede fire mio. ampere i elektromagnet

I forsøget sendte forskerne en strøm på fire millioner ampere – det er flere hundrede gange strømmen i et lynnedslag – gennem en elektromagnet med en lille kerne, som blev presset mere og mere sammen.

Det magnetiske felt i kernen blev dermed presset sammen på mindre og mindre plads, indtil det nåede styrken på de 1200 tesla.

1200 tesla er 50 millioner gange stærkere end Jordens magnetfelt på vores breddegrader.

Resultatet er kun overgået af udendørs forsøg, hvor bl.a. russiske forskere har brugt kemisk sprængstof til at presse kernen i en elektromagnet sammen. De forsøg har skabt magnetfelter på helt op til 2800 tesla, men det kan ikke lade sig gøre i et laboratorium.

Selvom fysikernes magnetfelt kun holdt i mindre end en tusindedel sekund, er det alligevel længere, end det er lykkedes i tilsvarende forsøg.

Fysikere vil bruge det stærke magnetfelt til at studere elementarpartikler nærmere. Herudover kan det bruges til fusionsenergi, hvor meget stærke magnetfelter holder brændstof svævende i en reaktor.

Forskerne fangede eksplosionen på video.