Sort hul

Godt nytår! Her er videnskabens største bedrifter i 2010'erne

Et nyt årti står på spring, og hvis det fører lige så mange videnskabelige nyskabelser med sig som sin forgænger, bliver 2020'erne en sand forskerfest.

Gensaks gav os magt over liv

Genetikernes helt store pakke under juletræet i 2010’erne var gensaksen CRISPR. Snart kan sygdomme som muskelsvind og blindhed kureres.

Gensaksen CRISPR blev for første gang benyttet i 2015 og tillader forskerne at redigere gener med uhørt præcision. Teknikken er så effektiv, at den har potentiale til at udrydde alverdens gensygdomme.

CRISPR virker ved, at en såkaldt genetisk sporhund finder det gen, som skal manipuleres. Herefter klipper et enzym begge strenge i dna-spiralen over, hvorefter det uønskede gen, for eksempel et sygdomsgen, fjernes, og strengene splejses sammen igen.

Kan skabe sundere fødevarer og helbrede sygdomme
Ud over at fjerne syge gener kan genetikerne indsætte et erstatningsgen i hullet, hvilket kan tilføre organismen nye egenskaber. I landbruget kan metoden fx skabe sundere fødevarer ved at forhindre, at allergifremkaldende stoffer finder vej ind i vores afgrøder.

Men de største perspektiver ligger inden for medicin. Vellykkede kliniske forsøg giver håb om at helbrede kræft, mens dyreforsøg har givet forventninger om, at vi en dag kan kurere muskelsvind, cystisk fibrose og blindhed.

En anden mulighed er at udradere arvelige sygdomme via genredigering på befrugtede æg, hvor de manipulerede arveanlæg videreføres i alle kommende generationer.

En af forskernes bekymringer er dog, at CRIPSR vil blive misbrugt til at skabe designerbørn med særlige egenskaber, fx blå øjne, matematisk begavelse, høj empati eller stærke muskler.

Forskerne har med vilje givet fem aber arvelige sygdomme ved at redigere i deres gener.