Fysik - Naturlove

Hvorfor er der et absolut nulpunkt for temperatur?

Det absolutte nulpunkt er -273,15° celsius. Universets koldeste sted er Boomerang-tågen.

Temperatur er et mål for, hvor hurtigt molekylerne bevæger sig. Den laveste temperatur svarer derfor til, at molekylerne slet ikke bevæger sig. Det sker ved temperaturen -273,15° celsius, som også kaldes det absolutte nulpunkt for temperatur.

Der findes en temperaturskala, kelvinskalaen, der tager udgangspunkt i det absolutte nulpunkt. En temperatur på nul kelvin svarer altså til -273,15° celsius. Da molekyler og atomer umuligt kan ligge fuldstændigt stille, kan et stof ikke køles helt ned til det absolutte nulpunkt. Det tætteste, man har været på, er 0,0000007 kelvin.

I universet er baggrundstemperaturen på 2,73 kelvin og altså tæt på det absolutte nulpunkt. Lokalt er der dog fundet lavere temperaturer. Universets p.t. koldeste sted er Boomerang-tågen, hvor der er målt en kelvin

Bliv klogere på hvad temperatur er, hvordan man måler den og hvilket betydning det har for molekyler?