European XFEL

Verdens kraftigste røntgenlaser er færdigbygget og testet. Nu begynder de første forsøg.

© European XFEL.
Fysik - Partikler

Røntgenlaser skal give os medicin uden bivirkninger

Med vanvittigt korte lysglimt mange tusind gange i sekundet, kan forskere nu filme atomerne i arbejde. Nu håber de at filme, hvordan medicin rammer celler og dermed skabe bivirkningsfri medicin.

Verdens kraftigste røntgenlaser – European XFEL – er taget i brug, og når eksperimenterne for alvor begynder at rulle, giver det håb om en flodbølge af videnskabelige gennembrud.

Ved hjælp af ultrakorte røntgenblink på en milliontedel af en milliardtedel af et sekund – og 27.000 blink i sekundet – kan forskerne filme atomer i arbejde.

Én af de ting, det nu bliver muligt at filme er, hvordan lægemidler binder sig til de enkelte proteiner i cellerne. Det skaber håb for, at vi i fremtiden bliver bedre til at skræddersy medicin og dermed slippe for bivirkninger.

Skævt sigte giver bivirkninger

Over halvdelen af nutidens lægemidler består af små molekyler, der virker ved at binde sig til proteiner i membranerne omkring kroppens celler.

Eksempelvis binder meget medicin mod psykiske lidelser sig til membranproteiner i hjernens celler. Når et lægemiddel aktiverer et protein, sendes et signal ind i cellen, som dæmper eller bremser sygdomsprocessen.

Bivirkninger opstår typisk, fordi medicinen også aktiverer andre membranproteiner end det ønskede.

Som hånd i handske

XFEL-laseren kan med sine mange kraftige og ultrakorte blink filme den tredimensionelle atomare opbygning af membranproteiner.

Når forskerne kender opbygningen af membranproteinet kan de bedre skræddersy medikamenter, så de kun rammer der, hvor det er nødvendigt – som en hånd i en handske.

Håbet er, at især psykofarmaka og medicin mod virusser bliver bivirkningsfri på sigt.