Hvordan bliver lastbiltrafikken grøn?
Vejene er tætpakkede med lastbiler, som bruger en hel masse brændstof. Hvorfor kan de ikke bare køre på batterier?

Umiddelbart virker opskalerede elbil-batterier som en let måde at gøre lastbiler grønne. Producenter som svenske Volvo er da også allerede i gang.
Men selv om nutidens batteriteknologi let driver elbiler som Tesla eller VW ID.4, så er den udfordret i tung transport som fly, tog, skibe og lastbiler.
Forklaringen findes i begrebet energitæthed, hvor vægten af et brændsel sammenholdes med dets indhold af energi. Tætheden måles fx i megajoule, MJ, per kilo.
Tunge batterier hæmmer lastbiler
Almindelig benzin har en energitæthed på 46,4 MJ/kg, mens diesels er 44,8 MJ/kg. Til sammenligning leverer et godt litium-ion (Li-Ion) batteri 0,72 MJ/kg.
Hvis en el-lastbil skal medbringe samme mængde energi, som der er i 100 kilo diesel, ville det altså kræve et batteri på seks ton – med den konsekvens, at lastbilen kan transportere tilsvarende mindre.