4 nyheder om øl

Bank på toppen af din øldåse, og undgå et skumbad. Og drik øl før vin, så får du ikke tømmermænd - eller hvad? Få den seneste videnskab om humledrikken, der har fulgt mennesket i årtusinder.

1. Gammelt øltrick virker ikke

© simonkr

Før du åbner en rystet dåse øl, er det klogt at banke let på toppen eller siden af den. Så undgår du, at dåsen skummer over.

Tricket er udbredt blandt øldrikkere, men ny forskning viser, at det ikke virker.

Et hold forskere fra Syddansk Universitet gennemførte grundige forsøg med 1000 dåser øl, og der var ingen forskel på ølspildet, hvad enten dåsen bare blev åbnet eller banket på først.

2. Stærk øl holder maven sund

En stærk belgisk øl om dagen holder doktoren væk, oplyser hollandske forskere.

Årsagen er dels, at øllet er rigt på probiotiske bakterier, som styrker tarmfloraen, dels at øllet er fermenteret to gange.

I anden omgang dannes der syrer, som er giftige for flere sygdomsfremkaldende bakterier.

3. Råd mod tømmermænd dumper

Hvis du vil undgå tømmermænd, så drik først øl og derefter vin, siger gammel folkevisdom – aldrig omvendt.

Rådet er nu blevet undersøgt af britiske forskere.

De lod 90 personer drikke sig fulde i vin og øl, og alle havde det nøjagtig lige dårligt dagen efter uanset rækkefølgen af de våde varer.

4. Silkevejen gav os ølgæren

De gærceller, vi kan takke for alt nutidens øl, bærer både gener fra europæisk druevingær og asiatisk risvingær.

Det konkluderer amerikanske forskere efter at have kortlagt ølgærens dna. Ølgæren er sandsynligvis blevet til, da de to typer gær blev udvekslet gennem handel langs Silkevejen.