Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Adrenalin sprøjte
Kultur - Adfærd

Du er en adrenalinjunkie

Du er energisk og har generelt svært ved at slappe af. Der er ikke noget galt i at have fart på, men din krop har bedst af at du tager den med ro indimellem.

Lyt til kroppens signaler

Der er ikke noget galt i at have fuld fart på og mange jern i ilden, men man må bare ikke have det hele tiden.

Når du har rigtig travlt og er helt oppe at køre, pumper stresshormoner rundt i kroppen, og det er skadeligt i det lange løb. Du risikerer en permanent stresstilstand, som du ikke kan slippe af med, selvom du prøver på at slappe af.

Derfor er det vigtigt, at du lytter til kroppens signaler og går i seng, når du er træt, i stedet for bare at tage en kop kaffe mere.

Vælg dine kampe

En gang imellem er det vigtigt at kæmpe for sin sag og forsøge at overtale andre til at se tingene som du selv gør.

Men nogle gange kan man spare sig selv - og ikke mindst andre - for en masse besvær ved at bøje af og acceptere, at man er uenige.

Hver gang du hidser dig op, bringer du kroppen i en alarmtilstand, det kan tage lang tid at komme helt ud af. Hvis du vælger dine kampe med omhu, kan du gemme krudtet, til der virkelig er brug for det, og så vil du sandsynligvis også have et større overskud, fordi din krop har haft mulighed for at lade lidt op.

Hvis du har svært ved at få armene og temperamentet ned, burde du måske prøve at komme ind i nogle kredse, hvor man tager den med ro - fx i en skakklub eller en fluefiskeforening. For hvis alle de mennesker, du omgiver dig med, har lige så meget fart på som dig selv, er det ikke let at slappe af.

Lav om på vanerne og undgå stress

Ved at ændre dine vaner kan du hjælpe dig selv til at undgå stress.

Prøv fx at begynde på dine opgaver i god tid og sæt eventuelt en fiktiv deadline for dig selv nogle dage før, opgaven skal være færdig.

Så har du stadig en deadline at forholde dig til, men hvis du ikke når den, behøver du ikke ligge søvnløs - for du har jo alligevel et par dage at løbe på.

Nyd stilheden

Du kan også prøve at meditere, så du kommer helt ned på jorden, og hvis det er for meget for dig, så sluk i det mindste for fjernsynet og musikken en gang imellem og nyd stilheden, mens du kigger ud ad vinduet.

Læs også:

Adfærd

Gyserfilm kan skræmme livet af dig

11 minutter
Adfærd

Hvor mange skridt tager vi hver dag?

1 minut
Adfærd

Hvorfor viser vi vores tænder, når vi smiler?

0 minutter

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.
Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul