© 20th Century Fox, Marvel Studios, Warner Brothers, Paramount/montage
Kultur

NASA-forskere: Her er den værste rumfilm

Hollywood spytter film om rummet ud i en lind strøm. Men når rumfolk trykprøver filmene, er det ikke alle, der består. NASA-ansatte har givet deres mening til kende, og kårer både de værste og bedste rumfilm.

Star Wars, Star Trek og Guardians of the Galaxy – listen af film, hvor videnskaben bliver taget med et gran salt, er lang.

Men faktisk havnede ingen af de ovenstående i kategorien ”værste rumfilm”, da BBC for nyligt spurgte en række NASA-ansatte, hvilke rumfilm, de mindst kunne lide.

De tre film blev til gengæld nævnt blandt de ansattes favoritter – underholdende film, der ikke prøver at være videnskabeligt funderede.

Taber overrasker

Blandt de adspurgte var der bred enighed om, hvilken film der var værst: Gravity fra 2013.

I filmen spiller Sandra Bullock en astronaut, der kæmper for sit liv, efter rumskrot rammer Hubble-teleskopet, mens hun er ved at reparere det.

Men på trods af filmens fantastiske anmeldelser – og syv vundne Oscars – er NASA-forskerne ikke imponerede.

Fejl skæmmer

Kritikken går bl.a. på, at der er for mange små fejl i filmen. Fx skifter Bullock mellem forskellige kredsløb lidt for let: ISS er i kredsløb 408 km oppe, mens Hubble kredser 547 km over Jorden.

I praksis vil et kredsløbsskifte kræve store mængder energi og svære udregninger for at lykkes. Men i filmen er det et mindre problem for Bullock at komme fra Hubble til ISS.

Det er ikke første gang, filmen møder kritik for at være et videnskabeligt fejlskud. Videoen herunder er fra 2014, og gennemgår en række af filmens fejl.