Videnskabens værste jobs

De graver i døde hvaler, dykker ned i vulkaner og lader sig isolere i årevis. Nogle forskere har et arbejde, som helt sikkert er værre end dit.

Olivier Grunewald

Prøveastronauter isolerer sig på Jorden

Prøveastronauter brugte 17 måneder i en 180 kvadratmeter stor rumskibssimulator på Mars500-projektet. Forsøget viste, at de blev fysisk passive, sov dårligere og viste tegn på depression, jo længere “rejsen” varede.

Mars500Crew/ESA

Hvalslagter skærer i råddent kød

Lugten af rådden fisk er intet imod lugten fra en rådden hval. Alligevel udsætter et hold af havbiologer sig for stanken i timevis, når en hval dør. Iført gummidragter skærer biologerne strimler af hvalen for at komme ind til organerne og tage prøver af dem.

R. SELLERS/SPORTSPHOTO/Polfoto

Vulkanolog kravler på kraterkanten

Temperaturen er over kogepunktet, når vulkanologer drager i felten. Den italienske forsker Dario Tedesco kravlede i 2010 iført beskyttelsesdragt ned i krateret på den aktive vulkan Nyiragongo i DR Congo for at samle prøver af lava, sten og gas.

Olivier Grunewald

Havbiologer dykker i enorme slimklatter

Forskere fra bl.a. universitetet i den italienske by Trieste har dykket i enorme slimklatter i Middelhavet for at suge prøver ud med kanyler. Slimen, som egentlig hedder marin mucilage, består af mikroskopiske døde og levende organismer.

University of Trieste

Psykolog lurer på abesex

Adfærdspsykologen Paul Vasey fra University of Lethbridge i Alberta har studeret makakabers sexdrift og har bl.a. fundet ud af, at selvom både hunner og hanner dyrker sex med andre aber af samme køn, undgår hunnerne at have sex med nær familie.

Paul Vasey

Zoologer bruger egen krop som lokkemad

Jo flere igler der hager sig fast på fødder og ben, jo bedre. Mark Siddall fra det naturhistoriske museum i New York vader igennem vådområder, regnskov og sumpe for at forske i iglernes blodsugende adfærd, og hvordan de forhindrer, at blodet størkner.

Verena Timtschenko/Shutterstock

Huleforskere sænkede sig over 2 km ned i Jorden

Pavel Demidov kravler væk fra terminalsumpen, den dybeste sump i verdens dybeste grotte, Veryovkina-grotten i Georgien, i 2018. Blot en uge senere var sumpen oversvømmet, og forskerne nåede kun akkurat at flygte fra de underjordiske oversvømmelser. Verdens dybeste hule-ekspedition nåede i alt 2212 meter ned.

Robbie Shone