Giftigste stof - Batrachotoxin

Verdens mest giftige stoffer

Verdens mest giftige stoffer er dødbringende i selv mikroskopiske doser. Blot en milliardtedel af et gram af nogle af disse dræbere er nok til at slå dig ihjel.

Gift har altid været omgærdet af en vis mystik, men hvad er egentlig de mest giftige stoffer i verden?

Rent videnskabeligt angives et stofs giftighed ofte i enheden LD50, som dækker over, hvor meget af et givent stof, der skal til for at slå halvdelen af en population ihjel – ofte mus eller rotter.

LD50 kan variere alt efter om de giftige stoffer inhaleres, indtages eller sprøjtes direkte ind i kroppen.

Kviksølv får dig til at ryste

Kviksølv er det 80. grundstof i det periodiske system, og det er tidligere blevet brugt til tandlægefyldninger. Her er metallet relativt harmløst, men kviksølv kan være dødeligt giftigt afhængigt af, hvilken type kviksølv, der er tale om.

Organisk kviksølv er den mest giftige type med en LD50-værdi på 1 mg/kg ved indtagelse. Uorganisk kviksølv har en værdi på 100 mg/kg.

Giftigste stof - kvilksølv

Det giftige kviksølv er det eneste metal, der er flydende ved stuetemperatur.

Symptomerne på kviksølvforgifning afhænger af, hvor meget man udsættes for og hvor længe.

En akut forgiftning giver symptomer som blodige opkastninger, voldsomme mavesmerter og nedsat nyrefunktion, mens en kronisk forgiftning kan give rystende hænder og sår i munden.

Nervegiften VX lammer vejrtrækningen

VX er en syntetisk nervegift, der ved inhalation har en LD50 på 25-30 mg/kg. Kommer VX på huden er LD50 dog helt nede på 10 mg/kg.

Det giftige stof blev opfundet i 1950’erne i forbindelse med forskning i insektmidler, men det viste sig hurtigt, at VX var alt for giftigt til at blive brugt i landbrug.

Det blev derfor kategoriseret som et kemisk våben, og i mange år havde flere lande nervegiften på lager til militært brug. De fleste lagre er i dag destrueret.

VX er især kendt, fordi det i nyere tid er blevet brugt til attentater.

Den japanske dommedagskult Aleph brugte det giftige stof på formodede spioner i midten af 1990’erne, og i 2017 blev Kim Jong-Ils ældste søn, Kim Jong-Nam, slået ihjel med nervegiften i en malaysisk lufthavn.

VX dræber ved at blokere for et særligt enzym, der lader musklerne slappe af. Det betyder, at musklerne begynder at trække sig mere og mere sammen.
Og når det sker i mellemgulvet og i brystkassen, bliver det til sidst umuligt at trække vejret.

Ricin blev brugt i paraplymord

Ricin kommer fra kristpalmens frø, også kaldt castorbønner, og det har en LD50 på omkring 20 mg/kg, hvis det indtages. Bliver ricin inhaleret eller sprøjtet direkte ind i kroppen, er den dødelige dosis dog nede på 0,022 mg/kg.

Giftigste stof - ricin

Castorbønner bruges bl.a. til at lave bremsevæske og medicin mod forstoppelse.

I 1978 blev den bulgarske systemkritiker Georgi Markov forgiftet med ricin, mens han ventede på bussen i London. Attentatet går under navnet paraplymordet, da gerningsmanden havde gemt sit skydevåben i en paraply og derfor ubemærket kunne sende en ricin-fyldt kugle i låret på Georgi Markov.

Georgi Markov udviklede hurtigt forgiftningssymptomer og døde fire dage senere på hospitalet.

Ricin er et af verdens giftigste stoffer, fordi det blokerer for vores cellers evne til at danne proteiner. Og uden proteiner dør cellerne, og livsvigtige processer i kroppen sætter ud.

Arsenik giver brændende forgiftning

Arsenik ligner til forveksling sukker, men man skal ikke lade sig narre af udseendet, for arsenik er et af verdens giftigste stoffer med en LD50-værdi på ned til 15 mg/kg, hvis det indtages.

Stoffet er uorganisk og har tidligere været anvendt som rottegift. En arsenikforgiftning kan fx opstå ved forurenet grundvand, og symptomerne vil starte med en dundrende hovedpine.

Det giftige stof vil skade blodkarrene og give brændende mavesmerter, opkastning og diarré. Til sidst sætter kredsløbet ud.

Slangegift lukker kroppen ned

De fleste slangers gift er en ubehagelig cocktail af mange forskellige proteiner. Proteinerne er ofte neurotoksiner, som hæmmer neuronernes signaler i hjernen og nervesystemet, og de kan fx lamme vores muskler.

Neurotoksinerne i slangegift har ofte en LD50-værdi på under 1 mg/kg, når det sprøjtes ind i kroppen. Den småskællede taipan, som er verdens giftigste slange, har fx en LD50 på 0,0225 mg/kg.

Giftigste stof - slangegift

Den småskællede taipan er verdens mest giftige slange. Hvis et bid ikke bliver behandlet, kan taipanens gift slå et menneske ihjel inden for 30 minutter.

I forhold til slangegift er det vigtigt at vide, hvor hurtigt giften virker, hvis man skal have en chance for at overleve.

Batrachotoksin giver hjertesvigt

De indfødte indianere i Sydamerika brugte giftpile mod bytte og fjender. Og én af de gifte var Batrachotoksin, som frøerne Phyllobates terribilis og Phyllobates bicolor bærer i deres hud.

Når Batrachotoksin sprøjtes ind i kroppen, har den en LD50 på kun 0,002 mg/kg, mens den på huden har en LD50 på 0,02 mg/kg.

Giftigste stof - Batrachotoxin

Når den gule giftfrø opfostres i fangeskab er den ikke giftig. Forskere mener derfor, at den stærke gift er et resultat af de insekter, som frøerne spiser i naturen.

Den særlige frøgift virker ved at åbne nervecellernes kaliumkanaler og blokere for nervecellernes signaler til musklerne. Det betyder, at musklerne ikke kan slappe af, hvilket især sætter hjertet under pres og i sidste ende giver hjertesvigt.

Polonium-210 udsender dødelig radioaktivitet

Polonium-210 er en radioaktiv isotop, som bl.a. slog den russiske agent Alexander Litvinenko ihjel. Stoffet er ekstremt giftigt selv i mængder på under en milliardtedel af et gram.

Polonium-210 er et af de giftige stoffer, der ikke retmæssigt kan vurderes ud fra sin LD50-værdi. Polonium dræber nemlig ved at udsende radioaktivitet, som dræber kroppens celler – modsat giftige metaller som fx kviksølv, som dræber ved at interagere med kroppen.

Botulinumtoksin er det mest giftige stof

Selv om nogle botulinumtoksiner bruges af kosmetikbranchen i fx botox er de ikke bare giftige, men verdens mest giftige stof.

Botulinumtoksin er et protein, hvor ekstremt små mængder, såkaldte nanogram, kan slå ihjel. Selv en ikke-dødelig dosis af botulinumtoksin kan gøre en mus lam i op til en måned.

• Ved indsprøjtning dræber botulinumtoksin - 1,3-2,1 ng/kg (0,0000013-0,0000021 mg/kg)
  • Ved inhalation dræber botulinumtoksin - 10-13 ng/kg (0,000010-0,000013 mg/kg)
  • Ved indtagelse dræber botulinumtoksin - 1000 ng/kg (0,001 mg/kg)

Det giftige stof produceres af en ellers lille undselig organisme, nemlig bakterien Clostridium difficile, som fx kan være årsag til svære tarminfektioner.

Botulinumtoksin virker, ligesom nervegassen VX, ved at hæmme det enzym, der tillader musklerne at slappe af. Derfor sker der en ophobning af stoffet acetylcholin i nervesystemet, hvilket giver lammelser, kramper og til sidst kvælning.