Glemt bakterie kan redde millioner af liv

En hidtil ukendt jordbakterie fundet i Nordirland kan blive forskernes nye våben mod fire af de farligste typer af multiresistente bakterier.

Multiresistente ­bakterier er en af verdens største sundhedstrusler, og beregninger viser, at de alene i Europa vil koste 1,3 millioner mennesker livet frem til år 2050.

Nu får forskerne hjælp fra uventet kant i kampen mod de ­farlige mikroorganismer. Et inter­nationalt forskerhold har fundet en ukendt bakterietype i jorden i Nordirland. Den nye bakterie kan bekæmpe multiresistente bakterier.

Blev brugt som medicin i oldtiden

Forskerne var inspireret af lokale skrifter og overleveringer, som beskriver, hvordan keltiske præster i oldtiden behandlede forskellige lidelser ved at presse jord pakket ind i bomuld mod det syge sted – hvad enten det drejede sig om tandpine eller infektioner.

Forskerne undersøgte flere jordtyper fra området, både sur mosejord og basisk jord fra græsarealer, og i den basiske jord fandt de bakterien. I laboratoriet udsatte de den for en række forskellige andre bakterier, og det viste sig, at den kunne stoppe væksten af flere multiresistente arter.

Forsøg viser, at den nyopdagede bakterie (mørk cirkel) danner giftstoffer, som fortrænger MRSA-bakterier (lys cirkel viser MRSA-frit område, rundt om denne ses MRSA-bakterier).