© National Institutes of Health (NIH) / Creative Commons
Medicin

Hår på hjernecellerne afgør din vægt

Små, hårlignende tråde kaldet cilier på nervecellerne hjælper os med at regulere appetitten.

Hjerneforskere har længe kendt til nogle små, hårlignende udvækster på nervecellerne, såkaldte cilier. Deres funktion har dog været en gåde. Nu kaster en ny undersøgelse lys over mysteriet.

Forskere fra University of California i USA har eksperimenteret med nerveceller i petriskåle, og de mener, at de små udvækster har forbindelse til et protein, der styrer fedme.

Kan føre til svær overvægt

Proteinet hedder MC4R, og tidligere undersøgelser har vist, at mutationer i det gen, der koder for proteinet, kan føre til svær overvægt.

Proteinet findes i cilier på nerve­celler, som kontrollerer vores appetit, men de muterede udgaver af proteinet kan ikke nå ud i de små hår.

I cilierne arbejder MC4R sammen med et andet protein, ADCY3, som også har betydning for vores appetit. Når forskerne forhindrede de to proteiner i at mødes, blev deres forsøgsmus overvægtige.