Forskere implanterer hjerneceller

Elektroder, som stimulerer hjernen med små strømstød, kan i fremtiden erstattes af levende nerveceller, som reagerer på lys. Det viser nye forsøg, hvor cellerne er indsat i rottehjerner.

For første gang har forskere fremstillet elektroder af levende nerveceller og implanteret dem i hjernerne hos rotter.

Metoden åbner for en helt ny metode til at stimulere og udforske forskellige områder af hjernen.

Forskere designer levende elektroder af lysfølsomme nerveceller. Når de indsættes i hjernen, kan de aktivere bestemte områder vha. lysende chips.

© Dayo O. Adewole et al./BioRxiv & Shutterstock

Elektroder i hjernen bruges til flere formål. Elektriske impulser kan fx dæmpe symptomer hos parkinsonpatienter og epileptikere, og forskere kan bruge elektroderne til at kortlægge forskellige funktioner i hjernen.

Problemet med de traditionelle elektroder af metal er, at de ofte frastødes af patienternes immunforsvar, og at impulserne rammer for bredt og derfor påvirker celler, som ikke er målet for behandlingen.

Levende elektroder er mere præcise

En mere præcis stimulation kan opnås med de nye elektroder. Forskere fra University of Pennsylvania i USA skabte dem vha. genetisk manipulerede nerveceller, som reagerer på lys.

10.000 celler blev dyrket for enden af 0,3 mm brede rør, som består af en bionedbrydelig gel. Gennem rørene voksede cellernes udløbere, såkaldte aksoner, nu frem. Da de nåede til den anden ende, var cellerne klar til implantation.