Tandlæge laver fyldning i tand

Gel kan reparere dine tænder – helt smertefrit

Forskere har opfundet en banebrydende gel, der kan smøres på skadede tænder og genskabe tabt emalje. Det kan i fremtiden betyde færre huller i tænderne og være enden på fyldninger.

Selvom huller i tænderne er små af størrelse, er de et stort problem for folkesundheden.

Milliarder af mennesker verden over lider af huller i tænderne, og selvom fyldninger kan løse problemet, er behandlingen ikke optimal. For udover ubehaget ved bor og bedøvelse, holder fyldninger ikke for evigt og kræver udskiftning.

Forskere har derfor længe været optaget af at finde et en måde at forhindre huller i tænderne på – og et hold kinesiske forskere ser ud til at have fundet en løsning.

Særlig gel genopretter tabt emalje

Et af de store problemer med tandproblemer som fx syreskader og huller er, at tændernes beskyttende emalje ikke kan regenerere. Tabt emalje er derfor tabt for altid.

Men forskere fra Zhejiang University School of Medicine har opfundet en gel, der kan gendanne emalje og reparere skadede tænder.

Gelen, der indeholder emaljens naturlige mineraler calcium og fosfat, er mikset i en alkoholopløsning og tilsat det kemiske molekyle triethylamin, som hjælper med at stabilisere mineralerne.

Når gelen smøres på tænderne klumper mineralerne derfor ikke sammen, men laver et jævnt lag af kunstig emalje, der – i de indledende forsøg – voksede sig tre mikrometer tykt på bare 48 timer.

Og selvom den tykkelse er hundrede gange tyndere end et lag af naturlig emalje, håber forskerne på, at gentagende lag af gelen kan øge tykkelsen til det ønskede omfang.

Kliniske forsøg inden for de næste år

Gelen er i første omgang blevet testet på donerede mennesketænder og næste skridt er derfor at teste dem på mus og derefter i menneskers mundmiljø.

Forskere forventer, at kliniske forsøg vil blive sat i søen inden for de næste år.