Genterapi skal give blinde synet tilbage

Øjensygdommen grøn stær ødelægger synsnerven, som forbinder øjet med hjernens synscenter, men et protein kan reparere skaderne, viser nye forsøg. Det giver håb om at give blinde synet igen.

Forskere fra University of Cambridge har vist, at det er muligt at genopbygge synsnerver, som hos blinde er blevet ødelagt.

I museforsøg har de vha. genterapi aktiveret det gen, som står for at producere proteinet protrudin. Det er både involveret i opbygningen af nervecellers dendritter, som modtager signaler fra øjets synsceller, og i opbygningen af de såkaldte aksoner, som sender signalerne videre.

Øjet og synscenteret mister kontakten

Aksonerne løber hele vejen fra øjets nethinde gennem synsnerven til hjernens synscenter, som er placeret bagerst i hjernen.

Sådan reparerer forskerne synsnerven

Protein genskaber synsnerven

Forskere har identificeret et protein, som kan få nervecellers udløbere til at vokse. Dermed kan en ødelagt synsnerve gendannes.

Ken Ikeda Madsen & Shutterstock

Et gen i cellen aktiveres

Ved hjælp af genterapi aktiverer forskerne et gen i nervecellen, som koder for proteinet protrudin. Proteinet vandrer ud til den skade, der er sket på cellens akson i synsnerven.

Protein laver en skabelon

Proteinet danner en slags skelet, som aksonet kan genskabes over. Samtidig tiltrækker proteinet alle de molekyler, som er nødvendige for at genopbygge aksonets indre og ydre dele.

Cellen får kontakt igen

Cellens akson genopbygges og vokser hele den lange vej gennem synsnerven til synscenteret bagerst i hjernen. Dermed genskabes kontakten mellem øjets nethinde og synscenteret.

Grøn stær er en af de hyppigste årsager til blindhed hos ældre. Sygdommen skyldes, at aksonerne bliver beskadiget, og når det først er sket, regenereres de ikke, fordi proteinet ikke er til stede i udvoksede aksoner.

Men ved at stimulere nervecellerne til en overproduktion af proteinet lykkedes det forskerne at få aksonerne til at vokse, som om nervecellerne var helt unge.

Teknikken virker på levende mus

Forskerne dyrkede først nervecellerne i petriskåle og skar deres aksoner over med laser. Herefter stimulerede de produktionen af protrudin, hvilket fik aksonerne til at vokse ud igen.