Genterapi skal gøre kropsfedt sundt

Et enkelt gen i vores fedtceller kan blive målet for en ny behandling af overvægt. Ved at fjerne genet kan forskerne forvandle cellerne, så de forbrænder energi i stedet for at ophobe den.

Nye forsøg med mus viser, at det er muligt at behandle overvægt ved at ændre fedtcellerne i kroppen.

Forskere fra University of Massachusetts i USA opnåede resultatet vha. den såkaldte CRISPR-teknik, som kan klippe bestemte gener ud af cellernes arvemateriale.

Brunt fedt brænder energi af

Fedt findes i to varianter i kroppen, såkaldt hvidt og brunt fedt. I det hvide fedt fungerer cellerne som passiv oplagring af energi, mens de brune fedtceller aktivt sætter gang i forbrændingen, så kroppen omsætter fedtet til varme.

© Ken Ikeda Madsen & Shutterstock

Ét gen forvandler fedtet

En ny behandling vil snart kunne ændre usundt hvidt fedt til brunt fedt ved at sætte et enkelt gen ud af spillet.

• Hvide fedtceller tages ud

Læger tager almindelige hvide fedtceller ud af kroppen hos den overvægtige. Et gram celler er nok.

• Et gen fjernes fra kernen

Vha. den såkaldte CRISPR-teknik klippes genet NRIP1 ud af cellerne, så de forvandles til brune fedtceller.

• Brune celler sættes ind

Når de brune fedtceller indsættes i kroppen, omsætter de fedt til varme, så den overvægtige taber sig.

Spædbørn har mange brune fedtceller, så de hurtigt kan varme kroppen op, men mængden svinder ind, når vi bliver ældre.

Det kan den nye teknik vende op og ned på. Forskerne udtog hvide fedtceller fra mennesker og klippede et gen ved navn NRIP1 ud af dem.

Forvandlede celler tåler fed kost

Uden genet udviklede cellerne sig til brune fedtceller, som forskerne derefter sprøjtede ind i forsøgsmus. Forskerne satte nu musene på en fedtrig diæt for at se effekten. Andre mus fik samme behandling, men bare med almindelige hvide fedtceller.

Resultaterne viste, at musene med det brune fedt kun tog halvt så meget på i vægt som musene med det hvide fedt.

Forvandling af hvidt fedt til brunt giver ikke kun vægttab, men også en sundere lever. Det viser forsøg med mus. Med behandlingen kunne de tåle en fed kost og bevare leverens naturlige størrelse og farve (indsat nederst). Mus på fed kost uden behandlingen fik forstørrede og blege levere (indsat øverst).