© Shutterstock
Medicin - Medicinsk teknologi

Kræftramt kvinde frosset ned

Kina har for første gang nedkølet en kvinde til 196 minusgrader i flydende nitrogen. Forskere håber, at de kan tø hende op, når vi har fundet en kur mod lungekræft

2000 liter flydende nitrogen. Det er gravpladsen for kinesiske Zhan Wenlia. Hun er den første i Kina, der har givet forskere lov til at fryse hendes krop.

Hun håber, videnskaben en dag når så langt, at en nyt hold forskere kan genoplive hende og kurere den lungekræft, der slog hende ihjel.

Hjernen lever videre

Zhan er ikke den eneste. Flere hundrede amerikanere har ladet forskere sænke deres legeme i flydende nitrogen – selvom ingen endnu er genoplivet.

Kryokonservering bygger på en viden om, at de enzymer, der nedbryder kroppen, når vi dør, stopper ved meget lave temperaturer.

De firmaer, der tager sig betalt for proceduren, forsøger at køle cellerne i kroppens organer så tidligt som muligt, så de ikke når at blive nedbrudt.

Så snart hjertet stopper med at slå, begynder kryoteknikerne at fodre hjernens celler med ilt, så de ikke dør. Vi kan have hjerneaktivitet i mange minutter efter, hjertet stopper.

Cellerne kan splintre

Kryoteknikere sprøjter en kemisk cocktail af konserveringsmidler ind i dine årer. Fx kan stoffer som glycerol sikre, at der ikke dannes iskrystaller i organerne.

De smider dig ikke direkte i flydende nitrogen, da det ville få vandet i kroppens celler til at fryse og udvide sig, så cellerne splintrer.

Derfor køles kroppen først til ca. 130 minusgrader, når den er fyldt med beskyttende kemikalier. Og sænkes så – med hovedet nedad – i en enorm metaltank med flydende nitrogen.

Det tog 55 timer at nedkøle cellerne i Zhans krop til de -196 grader hun nu flyder i.