paddo's

Magiske svampe kan være kuren mod svær depression

Forskere har længe været interesseret i det psykedeliske svampestof psilocybin, da det kan ændre hjerneaktivitet og virke dæmpende på forskellige sindslidelser. Nu peger en mindre undersøgelse på, hvilken effekt psilocybin kan have på kliniske depressioner.

De pyskedeliske stoffer, der bl.a. findes LSD og svampe, har i flere årtier haft lægernes opmærksomhed. De særlige stoffer kan nemlig påvirke vores bevidsthed, og tidligere medicinske forsøg har vist, at især svampestoffet psilocybin kan virke dæmpende på en række sindslidelser som fx angst og svær depression.

Nu viser en mindre klinisk undersøgelse fra John Hopkins University i USA, hvor markant den effekt er. I undersøgelsen fik 24 personer med klinisk depression behandling med psilocybin, og resultatet var over alt forventning:

• Fire uger inde i behandlingen oplevede 71 procent en halvering i deres symptomer
  • En måned efter behandlingen oplevde 50 procent stadig bedring
  • Psilocybin gav færre bivirkninger end antidepressiv medicin og bedøvende medicin. Enkelte personer oplevede moderat hovedpine og såkaldte 'emotionelle øjeblikke', men ingen situationer der kunne anses som farlige.

Forskerne har fulgt forsøgspersonerne i et år og vil snart offentliggøre, hvilken effekt psilocybin har haft på den lange bane.

Psilocybin stækker sanserne

Psilocybin er effektivt, fordi det går ind og ændrer hjerneaktivitet.

Når psilocybin trænger ind i hjernen, mindskes blodgennemstrømningen i dele af pandelappen, mellemhjernen og i thalamus, som sender sanseinformationer til hjernebarken.

Hjerneområder - thalamus, mellemhjernen og pandelapperne

Thalamus og hypothalamus er en del af mellemhjernen (tv.), mens pandelapperne sidder i hver side af hovedet (th.)