Gensaks klipper dna over

Milepæl: Gensaksen CRISPR behandler leversygdom direkte i patient

Det banebrydende genværktøj CRISPR har formået, hvad der for få år siden syntes utænkeligt: At behandle en leversygdom ved at klippe i DNA’et direkte i en patient. Hermed er fremtiden åbnet for, at sygdomme som kræft og AIDS kan behandles med ét stik.

En længe ventet milepæl for genredigeringsværktøjet CRISPR er netop rundet, da de første patienter er blevet behandlet – og potentielt kureret – for en kronisk genetisk lidelse.

Forskere fra bioteknologifirmaet Intellia Therapeutics har netop udgivet en undersøgelse, der beskriver den potentielt første succesfulde CRISPR-behandling direkte i blodbanerne.

Sådan fungerer CRISPR

CRISPR er et mikroskopisk værktøj, der består af en saks, en sporhund og en skabelon. Tilsammen kan de reparere gener, som bærer på uønskede sygdomme.

Dermed er den første dør åbnet til en verden, hvor sygdomme som kræft, AIDS og cystisk fibrose kan behandles med et enkelt stik hos lægen.

Gensaks rydder op i misdannede proteiner

Behandlingen er blevet givet som indsprøjtninger i blodbanerne til patienter med den sjældne lidelse Transthyretin Amyloid Kardiomyopati eller ATTR-CM.

Sygdommen er indkodet i alle patienters dna som en genfejl, der folder proteinet transthyretin forkert. Normalt fragter transthyretin stofskiftehormoner og A-vitaminer i blodet, men når proteinerne er misformede, hober de sig op i nerver, og kan medføre smerter i hjertet, følelsesløshed og i sidste ende hjertesvigt.

ATTR-CM kan holdes stabilt med jævnlige doser af lægemidlet patisiran.

Forskerne fra Intellia Therapeutics gav i stedet seks patienter en indsprøjtning med deres CRISPR-baserede lægemiddel NTLA-2001. Selve gensaksen er baseret på en type arvemateriale kaldet mRNA og pakket ind i en fedtpartikel – ligesom de nye COVID-19- vacciner.

NTLA-2001 indeholder to forskellige stumper rna:

• Den ene stump finder og kobler sig til det rigtige gen i dna’et i et menneske.
  • En såkaldt mRNA-kode danner et protein, der klipper dna’et over.

Efter behandlingen væver dna’et sig sammen igen, men efter bruddet fungerer genet ikke som det skal.

Dna-saks finder let vej til leversygdom

CRISPRs udfordring har været at få den molekylære saks det helt rigtige sted hen i kroppen og derefter finde det helt rigtige sted i dna’et og klippe et gen ud. NTLA-2001 løser udfordringen ved at angribe et område, hvor fremmelegemer i kroppen naturligt havner: leveren.

Knoglemarven er CRISPRs næste mål

CRISPR er tidligere blevet brugt i behandlingen af fx øjensygdomme vha. øjendråber og blodmangel, hvor celler er blevet taget ud og behandlet med CRISPR. Men den nye undersøgelse markerer første gang, behandlingen foregår direkte i menneskekroppen.

Den eksperimentelle behandling er stadig et stykke vej fra at munde ud i et godkendt lægemiddel. Men de foreløbige resultater ser lovende ud.

Hos de tre behandlede patienter, der fik den højeste dosis, nedbragte behandlingen transthyretin i blodet med 87 procent – hvilket er bedre end den gængse behandlingsform i dag.

Ikke nok med det, kan behandlingen klares med et enkelt stik – og så er genfejlen tilsyneladende fjernet. Indtil videre er patienterne stadig kureret en måned efter stikket, men forskerne håber, behandlingen varer ved uendeligt.

Forskerne arbejder videre på at levere deres CRISPR-behandling til knoglemarven frem for leveren. Det vil åbne op for behandling mod blodmangel og kredsløbssygdomme.