Nanorobot body
Medicin - Medicinsk teknologi

Nanorobotter bliver fremtidens læger

Snart er nanorobotter klar til at gå i krig mod bakterier, kræft og andre sygdomme. Forskerne har allerede designet indholdet i deres medicinske værktøjskasse, og nu er de gået i gang med at udvikle motorer og navigationsudstyr.

Langt de fleste sygdomme opstår på grund af fejl i en celle eller i en af cellens bittesmå bestanddele. Derfor er det helt ude af proportioner, når kirurger opererer med skalpeller og tange, der er en million gange større end de syge celler.

Forskerne har derfor længe drømt om at operere og dosere medicin dybt i kroppen, direkte på det syge væv. Med den nyeste forskning i nanorobotter ser drømmen ud til snart at blive til virkelighed.

Nanorobot lapper blodårer

Forskerne har blandt andet udviklet gribetangsrobotter, som kan holde fast i en blodprop, mens andre nanorobotter skærer den væk. Og nanorobotter, som kan lappe huller i blodårer ved at kaste et selvklæbende net ud.

Jetmotor i nanostørrelse

Udviklingen af bittesmå motorer, som kan give nanorobotter fremdrift, er også i fuld gang. Et bud er en jetmotor, der bruger brintoverilte som brændstof.

Motoren spalter brintoverilte til vand og ilt, så tusindvis af små luftbobler presses ud gennem nanorakettens hale. På den måde kan nanorobotten skyde op til to mm i sekundet – tager man størrelsen i betragtning, svarer det til en bil, der kører ca. 600 km/t.