Ny chip finder arvelige sygdomme på minutter

Et håndholdt apparat kan i fremtiden skanne sig frem til syge gener meget billigere og hurtigere, end det sker i dag.

Forskere fra University of California i USA har opfundet en bioelektronisk chip, som kan afsløre syge gener på minutter. Chippen kombinerer de særlige elektriske egenskaber i stoffet grafen med den såkaldte CRISPR-teknik, som forskere bl.a. bruger til at indsætte gener i organismer med.

CRISPR fungerer ved hjælp af klippemolekylet Cas9, som kan genkende præcis den sekvens i dna’et, som er skyld i, at et gen ikke fungerer. Det sker ved, at forskerne forsyner Cas9 med et stykke såkaldt guide-rna, som passer til den sekvens, forskerne ønsker at finde.

Elektroder registrerer syge gener

Biochippen er bygget af et lag af grafen, som er forbundet med to elektroder, der løbende måler den elektriske modstand i materialet. På grafenlaget ligger der et lag af Cas9-molekyler, som er designet til at lede efter et bestemt sygt gen.

Ud fra en enkelt dna-prøve kan en ny biochip påvise gener for fx blodsygdommen seglcelleanæmi og muskelsygdommen DMD.