Surt batteri

Den fire centimeter lange kapsel udnytter energien i mavesyre til at måle kropstemperaturen.

© DIEMUT STREBE/MIT
Medicin - Medicinsk teknologi

Nyt batteri får energi fra din mavesyre

Små apparater inde i kroppen kan udskifte det traditionelle, giftige batteri med et, som skaber strøm med den kemiske energi i mavesyre.

Fremtidens lægebehandling skal måske sluges i form af små batteridrevne kapsler pakket med medicin, sensorer og sendere, som selv finder en naturlig vej ud af kroppen.

Et problem er imidlertid strømforsyningen, fordi batterier har kort levetid og indeholder giftige kemikalier.

Men forskere fra Massachusetts Institute of Technology i USA har fundet en billigere og sikrere teknologi. I stedet for kemikalier udnytter forskerne mavesyren.

Mavesyre bliver til strøm

De har designet en lille kapsel, der kan sluges og måler kropstemperaturen inde fra mavesækken. Kapslen sender derefter målingerne ud til en modtager uden for kroppen.

Sensor og sender drives af to elektroder på ydersiden af kapslen, som er i stand til at omdanne den kemiske energi fra mavesyren til strøm.

Lignende kapsler kan i fremtiden bruges til at måle hjerterytme og vejrtrækning eller til at transportere medicin mod livstruende sygdomme.