© Creative Commons
Medicin - Medicinsk teknologi

Snegleslim klistrer dine sår sammen

Læger kan snart klistre dine sår sammen med et produkt inspireret af snegleslim. Det kan redde liv, når læger bliver i stand til effektivt at stoppe blødninger under operationer og akutbehandling.

Når du snitter dig i fingeren under madlavningen, kan du i fremtiden lette helingen takket være snegleslim.

Forskere fra Harvard har skelet til naturen og udviklet en sårlim, der kan bruges på hud og andet biologisk væv. Inspirationen kommer fra den brune skovsnegl, som supereffektivt klæber sig fast sig til våde overflader.

Kan stoppe blod

At hæfte til våde overflader er en udfordring for læger og kirurger, der må ty til midler, der indeholder samme stof, som man bruger i superlim (cyanoakrylat).

Det er giftigt for organismen, og kan give allergi, hvilket kan have store konsekvenser under operationer og akutbehandling.

Årsagen til, at skovsnegle sidder så godt fast, er, at deres slim indeholder positivt ladede proteiner, der gennemtrænger og binder sig til de negativt ladede elektroner i den overflade de sidder på.

Det lykkedes at imitere snegleslimen med en række positivt ladede polymerer. Ved at sætte det på en geleagtig masse, havde forskerne også en slags plaster til våde områder – fx til at stoppe blod.

Ikke giftig

Første trin var at klistre grisehud sammen, hvilket lykkedes til UG. Derefter viste forskerne, at de kunne stoppe en blødning i et grisehjerte, og de udførte operationer på mus med dybe snit i leveren. Alle overlevede, efter at sårene var forseglet med snegleplasteret.

I modsætning til den nuværende superlim er Harvardforskernes sårlim ikke giftig for menneskeceller, så næste trin er at udvikle produkter, der kan testes på mennesker.