HJERTEGRØNTSAG

Spinatblades fine netværk af kar kan bringe ilt og næringsstoffer til kunstigt dyrket hjertevæv.

© ORCESTER POLYTECHNIC INSTITUTE
Medicin - Medicinsk teknologi

Spinat bliver til hjertevæv

Grøntsager er gode for kroppen – også for hjertet. Forskere har omdannet et spinatblad til et minihjerte med fungerende hjerteceller.

Spinatblade er ideelle til fremstilling af hjertevæv. Det kan forskere fra Worcester Polytechnic Institute i USA konstatere, efter at de har formået at dyrke fungerende hjerteceller i de grønne blade fra et lokalt grøntsagsmarked.

I forsøget sprøjtede forskerne i første omgang en slags vaskemiddel ind i spinatbladet, som vaskede plantecellerne ud.

Tilbage var et skelet – komplet med det hårfine netværk af kar, der normalt forsyner bladets celler med vand og næringsstoffer, og som har samme struktur som blodkar.

Spinatskelet erstatter hjertet

Forskerne dyrkede derefter levende menneskelige hjerte-muskelceller i bladets karsystem, og bladet blev dermed forvandlet til en miniudgave af et bankende hjerte med fungerende blodkar.

Hjertevæv til behandling af et skadet hjerte er svært at fremstille i laboratoriet på grund af det komplekse netværk af blodkar, men den nye metode bringer os tættere på at kunne lave hjertevæv til patienter.