Antistoffer angriber en coronaviruspartikel

Stort læk giver nyt liv til teorien om at coronavirus er menneskeskabt

I 2018 ansøgte forskere om penge til at skabe en særligt smitsom corona-virus i flagermus. De ville angiveligt udvikle en vaccine for at undgå en potentiel pandemi. Særligt forskernes beskrivelse af en mutation på det såkaldte spike-protein vækker opsigt - en lignende mutation er nemlig skyld i corona-pandemien, som brød ud halvandet år senere.

I nyligt lækkede dokumenter fremgår det, at et hold af britiske, amerikanske og kinesiske forskere i marts 2018 ansøgte om penge til at skabe en ekstra smitsom udgave af corona-virus.

De frygtede, at kinesiske flagermus kunne sprede virusset og dermed starte en pandemi, og derfor ville de ifølge ansøgningen udvikle en vaccine til både flagermus og mennesker for at komme et stort smitteudbrud i forkøbet.

Det får teorien om, at corona-virusset er laboratorieskabt til at blusse op igen.

USA afviste risikabelt projekt

14 millioner dollars. Så mange penge ansøgte et internationalt hold af forskere om ved USA's forsvarsministeriums forskningsmyndighed, DARPA. Pengene skulle bruges til at designe et corona-virus, der lettere kunne smitte mennesker.

Med den nye virus ville forskerne smitte flagermus fra Kinas Yunnan-provins, og derefter ville de bruge resultaterne fra disse forsøg til at udvikle en vaccine til flagermus, der skulle gøre det sværere for dem at smitte både deres artsfæller og mennesker.

Forside på eksperiment med corona

Forsiden fra den lækkede ansøgning til DARPA.

© DRASTIC

Forskningsprojektet, der var udtænkt og ledet af den britiske virolog Peter Daszak, blev dog blankt afvist i USA, fortæller DARPAs talsmand til magasinet Newsweek.

Research-kollektivet DRASTIC, der har offentliggjort ansøgningen, har også fået fingre i DARPAs afslag. Her står der, at eksperimentet indebærer for stor en risiko for befolkningen.

Afvisningen fra amerikansk side burde på papiret lukke ned for enhver debat om, at et kinesisk laboratorie er skyld i corona-pandemien. Men det gør den ikke.

Problematisk protein holder liv i mistanken

Særligt interessant er teknikken i forskernes forslag.

I ansøgningen beskriver forskerne, hvordan de vil mutere corona-virussets såkaldte spike-protein for at gøre den mere smitsom. De vil give proteinet såkaldte 'furin-kløvninger' ved at ændre en smule på dets form, og derved skulle virussen blive bedre til at opdage og infiltrere raske celler, hvor den kan reproducere sig.

Og spike-proteinet på virussen bag den nuværende pandemi ligner til forveksling forskernes forslag.

Skeptikerne tror på den baggrund, at Wuhan-laboratoriet i hemmelighed er gået videre med forsøget uden amerikansk støtte.

Kinesisk tavshed og inhabil virolog

De kinesiske myndigheder har indtil videre mødt spørgsmålene om en undsluppet laboratorie-flagermus med en mur af tavshed.

I foråret 2021 sendte Verdensundhedsorganisationen WHO et hold af eksperter til Kina for at undersøge pandemiens udspring, men de blev kun tildelt et meget kort besøg på Wuhans Institut for Virologi. Og de fik slet ikke indsigt i, hvad laboratoriet konkret forskede i.

En af WHOs udsendte eksperter var Peter Daszak, virologen bag ansøgningen fra 2018, der igennem en årrække har arbejdet tæt sammen med netop Wuhans Institut for Virologi.

Efter pandemiens udbrud i 2020 afviste han, at furin-kløvningerne var bevis på, at corona-virusset var laboratorieskabt.

Selvom han selv havde indsendt en ansøning halvandet år tidligere, der netop foreslog en lignende metode.

Den 22. juni blev han erklæret inhabil og smidt ud af WHOs ekspertgruppe.