Universel influenza-vaccine

Universel influenza-vaccine kan være på vej

GODE NYHEDER I EN KRISETID: Forskere har i årtier kæmpet med at udvikle en universel influenza-vaccine, der kan beskytte mod alle influenza-typer og samtidig modstå virussens mange mutationer. Nu ser det ud til, at vi endelig er kommet et skridt nærmere.

Selvom influenza-vacciner hvert år redder liv, er der flere faldgruber i netop denne type af vaccine.

Hvert år prøver forskere at forudsige, hvilke influenzatyper, der bliver dominerende og dermed hvilken vaccine, der skal udvikles.

Det er en meget dyr og tidskrævende proces, der altid er truet af, at influenzaen kan mutere midt i sæsonen, eller at en ny influenzatype pludselig melder sin ankomst. Og i så fald bliver vaccinen ubrugelig.

En universel vaccine mod influenza har derfor været på tegnebrættet i årtier - og nu er der godt nyt.

Klinisk forsøg vækker opsigt

Forskere har ved hjælp af en computeralgoritme fundet fire områder i influenzavirussen, der ikke varierer på tværs af forskellige typer og som heller ikke tilbøjelige til at mutere.

De har derfor udviklet en vaccine, FLU-v, der aktiverer og målretter immunforsvarets T-celler mod proteiner i netop de områder.

Den nye vaccine har været igennem flere kliniske forsøg på mennesker, hvoraf det seneste især vækker opsigt. Blandt 175 testpersoner så forskere et markant øget immunsvar i forhold til placebo-gruppen. Og det immunsvar var endda målbart hele seks måneder efter vaccinationen.

Med de opløftende resultater skal Flu-v nu videre til flere forsøg, der endeligt skal slå fast, hvor effektiv den er til at bekæmpe de influenzavirusser, der hvert år smitter millioner af mennesker verden rundt.