Ny metode skal sikre mere præcis stråleterapi

Stråleterapi rammer kræftsvulster bedst, når patienterne holder vejret - og nu har forskere udviklet en metode, der kan træne dem til at gøre netop det længst muligt.

Åndedrætsøvelser kan ifølge britiske forskere føre til bedre strålebehandling mod kræft.

Årsagen er den simple, at jo bedre patienten er til at ligge stille, desto mere præcis bliver behandlingen.

Stråleterapi foregår typisk ved, at patienten ligger i en accelerator, som fokuserer strålingen meget præcist mod kræftsvulsten inde i kroppen.

Sikrer præcis strålebehandling

Ved at lade strålekanonen sigte mod svulsten fra flere vinkler sikrer lægerne, at kræftcellerne får den maksimale stråledosis, mens de omgivende sunde celler får så lidt som muligt.

Det kan kun lade sig gøre, når patienten ligger stille. Især hvis svulsten sidder i bryst- eller maveregionen, er det derfor en stor fordel, hvis patienten holder vejret i lange perioder under behandlingen.

Strålerne mod en kræftsvulst kan ramme mere præcist, hvis patienten holder vejret.