Næse tæt på

Ny opdagelse: Bakterier i næsen kan give alzheimer

En almindelig bakterie i din næse kan i løbet af få dage invadere din hjerne og øge risikoen for alzheimer, mener forskere. Nu vil de stoppe de skadelige beboere med en vaccine.

Mindst 55 millioner mennesker på kloden lider af demens. Og sygdommen er den syvende hyppigste dødsårsag på verdensplan.

I de seneste år har flere undersøgelser afsløret, at fx tandkødsbetændelse og sågar virusinfektioner kan angribe hjernens celler og øge risikoen for alzheimer, som udgør op mod 70 procent af alle demensformer.

Nu viser en ny undersøgelse, at bakterier i næsen også kan kravle op i hjernen og sparke gang i en ødelæggende kædereaktion, der fører til den invaliderende lidelse.

I 2019 opdagede forskere, hvordan en simpel tandkødsbetændelse kan være årsag til alzheimer. Nu viser en ny undersøgelse, at også bakterier i næsen kan være syndebukke.

Bakterie rejser via nerverne

Forskernes nye syndebuk er en relativt hyppig chlamydia-bakterie, som er kendt for at forårsage forskellige luftvejsinfektioner.

Nogle gange finder den vej til hjernen, og i de nye forsøg kortlagde forskerne bakteriens uhyggelige rute fra næsens slimhinder og ind bag hjernens beskyttende barriere.

I museforsøg kunne forskerne bl.a. følge, hvordan bakterien, c. pneumoniae, inden for bare 72 timer kryber via nervetråde i næsen og videre op i den en lille del af forhjernen kaldet lugtenerven.

På billedet ses en mikroskopi af lugtenerven på mus. Bakterien chlamydia pneumoniae (grøn) inficerer hjernecellerne (blå) og skaber en ophobning af proteinet beta amyloid (rød).