psoriasis top
Medicin

Ny terapi viser lovende resultater mod psoriasis

Forskere har fået et nyt våben i kampen mod psoriasis. De er begyndt at kunne tøjle produktionen af et protein, som danner de irriterede og røde plamager hos patienter med psoriasis.

En ny type behandling med RNA-terapi kan måske blive nøglen til at tæmme psoriasis, som over 200 mio. mennesker lider af på verdensplan.

På en forsamling i American Chemical Society (ACS) i Philadelphia fortalte forskere fra det amerikanske firma Exicure, at RNA-terapi i menneskeforsøg har vist gode resultater i kampen mod psoriasis.

Den nye terapi kan nemlig gå ind og skrue ned for overproduktionen af et bestemt protein – tumor necrosis factor-a (TNF-?) – som giver de røde, skællede hudplamager hos patienter med psoriasis.

Flere gode nyheder

Indtil for nyligt har der ikke været en kur mod psoriasis, men tidligere i år kom et nye lægemiddel – ixekizumab – på markedet, som i kliniske forsøg fjernede symptomerne hos 80 % af forsøgspersonerne, så længe de blev behandlet.

Og nu er der så flere gode nyheder for psoriasis-patienter – nu med RNA-terapi.

Hæmmer signalerne

RNA er ligesom DNA lange kæder med forskellige informationer, der ligger inde i vores celler. Hvor DNA har vores gener siddende i kæderne, besidder RNA andre vigtige funktioner.

RNA giver nemlig beskeder til vores indre proteinfabrikker – ribosomer – om at producere aminosyrer, som er proteiners byggesten.

Selve terapien går derfor ud på at manipulere med RNA’en, så dens beskeder om at overproducerer TNF-?-proteinet bliver svagere.

Det skal resultere i en normal produktion af proteinet, der er koblet til psoriasis. Næste skridt for forskerne er at omdanne resultaterne til en kur.