bloeddruppel

Tarmbakterier forvandler alle blodtyper til én

Et særligt enzym i dine tarme kan æde de sukkerstoffer, der sidder på overfladen af de røde blodlegemer. Nu vil forskere udvikle og opformere dem, så alle i fremtiden kan donere blod til hinanden.

Omkring 112,5 millioner portioner blod bliver doneret hvert år over hele kloden.

Men desværre er det ikke alle typer blod, der passer til alle patienter.

På overfladen af de røde blodlegemer hos blodtyperne A, B og AB sidder forskellige sukkerstoffer, såkaldte antigener.

Hvis du modtager blod af en anden type end din egen, angriber dit immunforsvar antigenerne i blodet, og det er livsfarligt.

Type 0 er den eneste blodtype uden antigener, og derfor passer den til alle modtagere og er meget efterspurgt i verdens blodbanker.

Alle blodtyper bliver til type 0

Nu har amerikanske forskere fundet ud af, hvordan de kan omdanne alt blod til type 0. Løsningen fandt de i vores tarmsystem.

På tarmenes inderside sidder sukkerstoffer, der til forveksling ligner antigener.

Og i tarmene findes bakterier, der lever af at nedbryde dem ved hjælp af særlige enzymer.

Bakterierne lever i symbiose med os og hjælper os med at fordøje, mens de får sukker fra tarmvæggen.

Enzymer æder blodcellernes panser

Bakterier i dine tarme har den genetiske kode til enzymer, der kan genkende og fjerne de antigener, der sidder på overfladen af røde blodlegemer.

• Tarmbakterier leverer opskriften

Tarmbakterier (den grønne skal) indeholder gener (blå og gule spiraler), der koder for enzymer, der kan nedbryde særlige sukkerstoffer i tarmvæggen.

Blodtyper

Enzymer renser blodet

På overfladen af de røde blodlegemer sidder såkaldte antigener (gule og blå stave), som ligner de sukkerstoffer, der findes i tarmen. Antigenerne findes på blodlegemer fra personer med blodtype A, B og AB. Når enzymer fra tarmen (gule og blå bolde) møder blodlegemer med antigener på, fjerner de dem, så de røde blodlegemer bliver fri for antigener.

• blodpose

Renset blod er universelt

Når blodlegemerne er renset for antigener kan de bruges til alle patienter ligesom blodtype 0, der er naturligt fri for antigener.

Forskerne brugte bakteriernes dna til at producere deres enzymer i laboratoriet. Bagefter slap de dem løs blandt røde blodlegemer med antigener på. Enzymerne fjernede antigener 30 gange så effektivt som tidligere udviklede enzymer.

Alle bloddonationer skal behandles adskilt for at mindske risikoen for at sprede infektioner, og derfor skal enzymerne kunne produceres billigt og i store mængder.

Derfor vil forskerne nu afprøve enzymerne i større skala og undersøge muligheden for at forædle dem ved at udvælge og fremavle de bakterier, der producerer de mest effektive enzymer.