Antibiotikaresistente bakterier

Sandheden om resistens

Når en bakterieinfektion bliver modstandsdygtig over for antibiotika, taler lægerne om resistens. Det gør sygdomme sværere at behandle og øger risikoen for, at lungebetændelser, fødsler og småskrammer pludselig bliver dødbringende.

“Vi løber snart tør for antibiotika” - Delvist sandt

Medicinalindustrien har svært ved at udvikle nye præparater lige så hurtigt, som bakterierne udvikler resistens. Lige nu tipper våbenkapløbet til bakteriernes fordel.

Før 1950’erne kunne selv små rifter i huden være dødbringende, hvis de medførte infektion. Siden har alene penicillin reddet over 200 mio. liv, men i mellemtiden er bakterierne blevet mindre og mindre modtagelige over for behandlingen.

Fænomenet kaldes resistens og opstår ved, at bakterien udvikler evnen til at pumpe antibiotika ud gennem cellevæggen eller danner enzymer, der nedbryder antibiotikaene.

Bakterier bliver usårlige over for antibiotika

I de seneste 50 år er blot tre helt nye klasser af antibiotika blevet opdaget.

I samme periode har bakterierne udviklet resistens mod alle kendte præparater – bortset fra den allernyeste odilorhabdin, som endnu ikke er på gaden. Derfor taler lægerne om en ny medicinsk middelalder, hvor infektioner løber løbsk og ikke kan behandles.

Forskerne vurderer, at jagten på nye antibiotika skal prioriteres på internationalt plan, fx under FN, ligesom en findeløn i hundrede milliarder kroner-klassen skal anspore medicinalfirmaerne til at gå benhårdt efter at udvikle nye antibiotika.

“Resistens er ikke et problem i Europa” - Falsk

Antibiotikaresistens er et lige så stort problem i EU som influenza, tuberkulose og hiv/aids tilsammen. EU’s sundhedsorganisation, ECDC, anslår, at 672.000 europæere hvert år bliver ramt af infektioner med multiresistente bakterier.

Blot to af syv antibiotika virker på bakterien i petriskålen.

© shutterstock

Antallet af europæere, som hvert år dør som følge af multiresistente infektioner, er 33.000.

“Det er kun bakterier, som bliver resistente” - Falsk

En af de mest smitsomme multi­resistente organismer på kloden er ikke en bakterie, men en gærsvamp.

Candida auris blev første gang opdaget i 2009 i øret på en japansk kvinde. Candida auris overlever problemfrit traditionelle svampemidler og i 20 pct. af tilfældene også de mest avancerede.

© shutterstock

Lægen Tom Chiller, der leder svampeforsknings­enheden ved det amerikanske Centers for Disease Control and Prevention, kalder Candida auris “mere smitsom end ebola”.

Forskerne åbner nye fronter

Medicinske forskere på højtryk for at udvikle nye behandlingsformer, som kan støtte de pressede antibiotika.