Udtjente celler sløver hjernen

Når gamle hjerneceller går på pension i stedet for at dø, kan det resultere i demens og aldring. Cellerne ophober det skadelige protein tau og indgår i en ond spiral med andre celler.

Forskere fra Mayo Clinic i USA har fundet en årsag til demens og muligvis også til aldring generelt.

Synderen er udtjente celler i hjernen, som ikke dør, men bare går “på pension” – dvs. holder op med at dele sig og udføre deres opgaver.

Mus med manipuleret dræbergen lever længere

Forskerne undersøgte mus, som var genmanipuleret til at samle store mængder af proteinet tau, som er et vigtigt tegn på alzheimer, i deres hjerneceller.

I nogle af musene tilføjede forskerne et ekstra gen, som dræbte hjernecellerne, så snart de holdt op med at dele sig.

Musene med dræbergenet levede længere end de øvrige og ophobede samtidig langt færre tau-proteiner i hjernen.

På billedet ses en musehjerner med større (t.v.) og mindre (t.h.) ophobninger af proteinet tau (rødt). Mus med mange udtjente celler har store mængder tau i hjernen.