Mikroskopi af den nye coronavirus

Coronavirus: Derfor er den så smitsom

Et særligt protein på overfladen af den nye coronavirus kan være én af årsagerne til, at sygdommen har let ved at invadere vores celler. Nu håber forskerne, at opdagelsen kan sætte skub i udviklingen af fremtidige vacciner.

NIAID Rocky Mountain Laboratories (RML), U.S. NIH

Feber, hoste, ondt i halsen og ømhed i musklerne. Selvom symptomerne på sygdommen COVID-19 kan minde om symptomerne på en ganske almindelig sæsoninfluenza, er der alligevel store forskelle.

Én af de væsentligste er, at den nye coronavirus er mere end dobbelt så smitsom. Hvor en person med influenza i gennemsnit smitter 1,1 personer, smitter en person med den nye coronavirus i gennemsnit omkring 2,5 personer - det, vi kalder reproduktionsraten.

Derfor knokler forskere verden over lige nu på højtryk for at forstå, hvorfor sygdommen spreder sig så let. En stor del af forklaringen kan være, at det er en ny virus, og at ingen derfor er immune. Men nu peger flere undersøgelser også på, at det protein, der sørger for, at coronavirussen kan invadere vores celler, kan have en betydning.

Koronavirus - mennesker med masker på

Kort om den nye coronavirus

Den nye coronavirus har i flere måneder gået under navnene 2019-nCoV og Wuhan coronavirus.

På et pressemøde den 11. februar 2020 navngav Verdenssundshedsorganisationen (WHO) dog officielt den nye coronavirus og den sygdom, den forårsager.

Virussen har fået navnet SARS-CoV-2, en forkortelse af Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2, mens sygdommen nu kaldes COVID-19.

• Hvad er det for en virus?

SARS-CoV-2 er en såkaldt coronavirus. Det er en virustype, der står bag de fleste af vinterens forkølelser, og som generelt er i den harmløse ende. I sjældne tilfælde kan en coronavirus dog mutere og smitte fra dyr til mennesker, og her kan de blive farlige.

Sygdommene SARS og MERS er også coronavirusser.

• Hvordan er den opstået?

Den nye coronavirus menes at være opstået på et dyremarked i den kinesiske millionby Wuhan. Her har et dyr formentlig båret på virussen og smittet et af de mange mennesker, der har været i tæt kontakt med det.

Det er endnu ikke endeligt påvist, hvilket dyr der står bag den første smitte, men slanger, flagermus og skældyr har i den sidste tid været i søgelyset.

• Hvordan smitter den?

Virussen smitter mellem mennesker, og forskere mener, at virussen primært overføres gennem dråber, når en syg person hoster eller nyser. Smitte kan dog også ske gennem afføring.

Ifølge Verdenssundhedsorganisationen WHO giver en person med coronavirus smitten videre til 2-2,5 mennesker.

• Hvor mange er smittede?

Siden de første rapporter om virussen i december 2019 er antallet af smittede steget til mere end hundredetusinde. I starten af udbruddet var der flest smittede i Kina, men nu befinder langt de fleste smittede sig udenfor de kinesiske grænser.

Du kan følge med i smitteudviklingen her.

• Hvad er symptomerne?

Virussen kan give symptomer som hoste, udtalt træthed, feber og vejrtrækningsproblemer. I svære tilfælde kan sygdommen også udvikle sig til lungebetændelse og organsvigt.

• Hvilken behandling tilbydes?

Hvis symptomerne er begrænset til hoste, feber og træthed, behandles virussen som en normal forkølelse. Hvis den smittede får lungebetændelse, kan det være nødvendigt med hospitalsindlæggelse.

Den lungebetændelse, som virussen kan forårsage, er nemlig viral og ikke bakteriel. Derfor virker antibiotika ikke.

Behandlingen vil da være at understøtte den smittedes lungefunktion og give godt med væske.

• Hvor mange er døde?

På nuværende tidspunkt har flere tusinde mistet livet som følge af den nye coronavirus. Dødeligheden anslås til at være omkring to procent, hvilket er i den lavere ende. SARS har fx en dødelighed på 10 procent.

De fleste mennesker, der er døde af sygdommen, har været ældre eller haft et svækket immunforsvar.

Du kan følge med i smitteudviklingen og dødeligheden her.

Coronavirussen kaprer vores celler

For at inficere et menneske skal coronavirussen trænge ind i vores celler, så den kan sprede sit arvemateriale, sit RNA, og bruge cellen som en slags fabrik til at masseproducere sig selv.

Til at udføre opgaven har virussen et protein på sin overflade, der fungerer lidt ligesom en nøgle ved at binde sig til ydersiden af vores celler og åbne dem - et såkaldt 'spike protein'. I slutningen af februar lykkedes det et hold af forskere fra University of Texas at Austin at udpege og kortlægge den mikroskopiske nøgle på overfladen af den nye coronavirus.

Spike-proteinet på den nye coronavirus