Dødens laboratorium

Iklædt trykdragter og handsker i tre lag bliver mikrobiologer klogere på ebola og andre virus. Kravene til medarbejderne er skrappe, for fejl kan være fatale.

Schnartendorff/RKI

Sikkert smugkig – laboratorium er underlagt højeste sikkerhed

I Berlin findes et såkaldt biosikkerhedslevel-4-laboratorium, Robert Koch-instituttet, der er sikret efter de skrappeste protokoller for laboratorier. Her går forskerne ind i en sluse, hvor dragterne bliver testet for utætheder, inden dagens arbejde.

Schnartendorff/RKI

Tryk på – dragter har hver sin luftslange

Laboratoriet har sin egen luft-, strøm- og vandforsyning, som er særligt sikret mod strømafbrydelser og tekniske fejl. Et undertryk i laboratoriet er med til at sikre, at luften ikke kan undslippe, hvis der kommer en lækage.

Schnartendorff/RKI

Kølige prøver – virus hviler i særlig frosttank

Virus bliver opbevaret i en kryotank, der indeholder flydende kvælstof og har en temperatur på minus 160 grader. Ved så lave temperaturer kan enzymer eller kemiske processer ikke ødelægge virusprøverne, inden forskerne skal bruge dem.

Schnartendorff/RKI

Knivskarp kontrol – farligt arbejde bliver overvåget af kolleger

Ved opgaver med skalpeller eller sprøjter, der kan føre til infektioner, skal en kollega overvåge arbejdet. Affald og defekt udstyr kommer i en autoklave – en slags ovn, hvor damp og tryk destruerer virus, der måtte klæbe til overfladerne.

Schnartendorff/RKI

Close up – dræbervirus kommer under mikroskop

Forskerne undersøger blandt andet ebolavirus (her i et farvelagt mikroskopbillede). De søger bl.a. svar på, hvordan sygdommen bliver overført, hvem værtsdyrene er, og hvor lang tid virussen kan overleve på en neutral overflade.

Cynthia Goldsmith/CDC

Virus på skærmen – tre lags handsker giver ekstra sikkerhed

De virusinficerede celler bliver sat under et mikroskop og vist på en skærm, når forskerne skal undersøge dem. Tastaturerne på computerne er i kæmpestørrelse, så forskerne selv med tre lag handsker kan indtaste data.

Schnartendorff/RKI

Kemisk brusebad – vand og desinficerende stoffer renser dragter

Inden forskerne forlader laboratoriet, skal de i et seks minutters kemisk bad. På den måde bliver eventuel virus på dragterne dræbt. Spildevandet bliver bagefter opvarmet og steriliseret – ligesom alt andet spildevand fra laboratoriet.

RKI