Koronaviruksen pinnan piikkiproteiini (vas.) tarttuu niin sanottuun ACE2-reseptoriin ihmissolun pinnalla (oik.)

FORSTÅ DET PÅ 2 MINUTTER: Sådan invaderer coronavirus kroppen

Coronavirussens vigtigste våben er en evne til at kapre maskinrummet i vores celler og bruge det som en fabrik til at masseproducere sig selv. Forstå, hvordan viruspartikler trænger ind i kroppen og gør os syge i vores to-minutters lynguide nedenfor.

NEXU Science Communication
Coronavirussen trænger ind i kroppen via slimhinderne.

Viruspartikler trænger ind i kroppen via slimhinderne i vores øjne, næse eller mund.

• Blå kugler: Viruspartikler
Lasse Lund-Andersen
Coronavirussen med spikeproteiner på overfladen.

Partiklernes overflade er beklædt med mikroskopiske proteiner, der rager ud - også kaldet ‘spikeproteiner’. Det er spikeproteinerne, der har givet virussen sit navn, da de får omridset til at minde lidt om en krone - på latinsk corona.

• Gul pil: spikeprotein.
Coronavirussen binder sig til receptoren ACE2

Når coronavirussen nærmer sig en af kroppens celler, fungerer spikeproteinerne som en slags nøgle, der binder sig til molekyler på overfladen af cellen, såkaldte receptorer. Forskerne opdagede for nyligt, at coronavirussens overfladeproteiner binder sig til en særlig receptor på vores celler kaldet ACE2 - som bl.a. findes i lungerne.

• Lyserøde kugler: ACE2-receptorer.
Lasse Lund-Andersen
Coronavirussens RNA trænger ind i cellen.

Når spikeproteinet og receptoren på vores celler har bundet sig til hinanden, sammensmelter den olieagtige overflade på virussen med overfladen på vores celler. Virussens genetiske kode, RNA'et, trænger nu ind i cellens indre.

• Røde strenge: Virussens RNA
Lasse Lund-Andersen
Coronavirussen bruger cellens maskinrum til at kopiere sig selv.

Inde i cellen kaprer virussens cellens "maskinrum", hvor den indlejrer sin genetiske kode. Coronavirussens genetiske kode er ifølge undersøgelser omkring 30.000 "bogstaver" lang.

Lasse Lund-Andersen
Cellen producerer proteiner, der samler sig til nye udgaver af coronavirussen.

Den inficerede celle læser nu virussens RNA, som en opskrift, og begynder at danne proteiner, der både holder immunsystemet væk og samler sig til nye viruspartikler. Hver enkelt inficeret celle kan producere millioner af kopier af virussen, før den selv bryder sammen og dør. Viruskopierne kan både inficere kroppens øvrige celler eller bevæge sig ud af kroppen og smitte andre via dråber fra lungerne.

• Blå kugler: Nye viruskopier