VIRUSDRÆBER

Et mikroskopisk protein gemt i en indisk giftfrøs hudslim tilintetgør den lumske H1-influenza.

© Sanil George / Jessica Shartouny
Medicin - Sygdomme

Frøslim dræber aggressiv influenza

Influenza-virussen H1 står bag hundredetusinder af årlige dødsfald, men nu har forskerne fundet en lovende virusdræber i huden på en slimet, indisk giftfrø.

Omkring 500.000 mennesker dør hvert år af influenza.

Én af de værste syndere er den udbredte influenza-virus H1, der er svær at beskytte sig imod, da den konstant muterer og ændrer karakter. Det så vi bl.a. under svineinfluenzaen i 2009, der slog godt 18.000 menneske ihjel, og den spanske syge 1918-19, som har mindst 40 mio. liv på samvittigheden.

Nu har har forskere fra Emory University i USA og Rajiv Gandhi Center for Biotechnology i Indien imidlertid opdaget et nyt våben mod influenza-varianten: et virusdræbende protein fra hudslimen på en indisk giftfrø.

“Jeg røg næsten ned fra stolen,” siger professor i mikrobiologi ved Emory University, Joshy Jacob.

Forsøgsdyr overlever dødelig dosis H1

Forskerholdet undersøgte30128-0 {"target":"_blank"}) frøen Hydrophylax bahuvistaras slim for små proteiner – såkaldte peptider – der er kendt for at have en bakteriedræbende effekt.

Til deres overraskelse fandt de et peptid, der også kunne slå H1-influenza-virus ihjel ved at binde sig til virus-variantens proteinoverflade.

Forskerne testede straks peptidet, navngivet urumin efter et gammelt indisk sværd, ved at sprøjte det op i næsen på mus og udsætte dem for en dødelig dosis H1-virus. Alle dyrene overlevede.

Slimforskere kan blive menneskehedens helte

Opdagelsen er lovende, da frø-peptider kan blive et vigtigt våben mod influenza-pandemier i fremtiden.

Når nutidens medicin står magtesløs overfor muterede og resistente virus-varianter, kan peptider gå hen og blive menneskehedens es i ærmet.

Det kræver dog, at man finder en måde at bruge peptider i mennesker på, uden at kroppens enzymer nedbryder virusdræberne.

Det arbejder forskerholdet på netop nu, ligesom de forsøger at lokalisere andre frø-peptider, der kan dræbe fx denguefeber og zikavirus.