Milliarder af alger skal masseproducere sjældne naturlige stoffer, som kan kurere bl.a. hudkræft.

© Shutterstock
Medicin - Kræft

Alger skal bekæmpe kræft

Med de rigtige gener og rigelige mængder sollys kan alger manipuleres til producere hudkræftmedicin i enorme mængder.

En række naturlige stoffer fra medicinske planter har evnen til at slå kræftceller ihjel. Ét af dem er et såkaldt terpenoid med navnet ingenol-3-angelat, som er et middel mod hudkræft.

Stoffet findes kun i harpiksen af planten Euphorbia peplus og er nærmest umulig at masseproducere i laboratoriet. Derfor har forskerne søgt hjælp hos små encellede organismer, som lever af sollys og kuldioxid: alger.

Kræftdræbende gener overføres til algen

Forskerne har identificeret de gener i planten, som står bag ingenol-3-angelat. Generne koder for særlige enzymer, som danner det kræftdræbende stof.

Ved at indsætte generne i algerne kan forskerne manipulere de små organismer til at producere stoffet i langt større mængder, end de oprindelige planter er i stand til.

Flere typer kræft kan behandles

Den vellykkede storproduktion af hudkræftmedicin har givet blod på tanden. Metoden kan også producere andre kræftmidler, som er endnu mere sjældne og derfor endnu mere værdifulde.

Forskerne skal nu til at udvikle en metode til at trække kræftmidlerne mere effektivt ud af algerne, før en egentlig anvendelse kan gå i gang.

Læs mere: Alger går i krig mod fedme og malaria