Kræftceller
© Joseph Xu/University of Michigan
Medicin - Kræft

Blodlabyrint fanger kræftceller

En lille labyrint i en plastikklods kan skille kræftceller fra resten af blodets celler. Metoden kan hjælpe læger til at opdage sjældne kræfttyper og målrette behandlingen.

I kræftpatienters blod gemmer der sig mikroskopiske kræftceller i forskellige stadier.

Hvis læger kan analysere dem enkeltvis, kan de afsløre vigtige ledetråde om sygdommen – for eksempel kan cellernes gener fortælle, hvilken kræfttype patienten har, om cellerne muterer, og om kræften er ved at sprede sig til andre dele af kroppen.

Men cellerne er uhyre svære at få fat i. For hver milliard blodceller findes ca. én kræftcelle. Men nu har forskere fra University of Michigan i USA udviklet en metode til at udtrække de mikroskopiske celler.

Labyrint udnytter blodets egenskaber

De sender blodprøver fra patienter igennem en lille labyrint. Formen er specialdesignet og udnytter blodets egenskaber, så store kræftceller skilles fra små blodceller.

I forsøg sendte forskerne blod igennem labyrinten to gange og fik én kræftcelle for hver 600 blodceller – nok til at analysere kræftcellerne enkeltvis, så de kan identificere type og stadie og måske udvikle en skræddersyet behandling.

Kurver og skarpe hjørner sorterer blodets celler

En lang bane, bløde kurver og mange sving får blodets indhold til at lægge sig i lag, så forskerne kan udpege kræftceller, der skjuler sig i mængden.