Dna-robot kvæler kræftsvulster

En ny robot bygget af dna-strenge kan opsøge og dræbe kræftsvulster ved at skabe blodpropper, der afskærer svulstens forsyningsårer.

Kræftsvulster er afhængige af, at de får tilført blod. Uden blod vil de visne og dø.

Derfor har forskere fra ­Arizona State University, USA, og det kinesiske National Center for Nanoscience and Technology udviklet en robot med en klar mission – at kvæle svulster ved at stoppe blodtilførslen.

Robotten er skabt ved en særlig teknik, der former dna-strenge til den struktur, ­forskerne ønsker.

I dette tilfælde har forskerne skabt en rørformet struktur, som indeholder en ladning af enzymet thrombin. Enzymet findes naturligt i kroppen og sørger for, at blod kan størkne – fx ved sårdannelse.

3D-model af Dna-robotten.

En nanorobot set under mikroskop. I cirklerne ses ladningen af throm­bin­mo­le­kyler.

Robotter flyder i blodbanen

De små dna-robotter indsprøjtes i blodbanen, hvorefter de følger med blodet rundt i kroppen, indtil de finder det mål, de er ­designet til at reagere på. Kræftceller frigiver et bestemt ­protein, som ikke findes hos sunde celler – nucleolin.

Robotterne er udstyret med dna, som binder sig til nucleolin, og først når bindingen sker, frigiver robotten sin last af thrombin. ­

Enzymet aktiverer blodets ­koagulerende stoffer og skaber en blodprop, som blokerer for blodtilførslen til kræftsvulsten.

Første tests er lovende

Forskerne har med stor succes testet robotten på mus med kræftsvulster. Efter 24 timer havde robotterne fundet frem til svulsterne og var begyndt at skabe blodpropper. Hos tre ud af otte mus forsvandt kræftsvulsterne helt.

Forsøgene viste desuden, at dna-robotterne virker mod brystkræft, ­lungekræft, modermærkekræft og kræft i æggestokkene.

Særligt enzym hærder blodet

Robotten kan mærke, når den nærmer sig en kræftsvulst, og udløser sin ladning af enzymet thrombin, der får blodet til at størkne.