Kræft
Forskere omprogrammerer immuncellernes gener.
© Shutterstock
Medicin - Kræft

Genteknologi får immunforsvaret til at udslette kræft

En banebrydende ny kræftbehandling bliver nu testet på mennesker for første gang. Behandlingen bygger på teknologien CRISPR, som giver forskerne en hidtil uopnåelig kontrol over vores gener.

Forskerne vil forvandle dine immunceller til målsøgende dræbermaskiner, der på egen hånd kan fjerne kræftsvulster fra din krop. Hemmeligheden bag forvandlingen er den revolutionerende genteknologi, CRISPR.

CRISPR består af tre molekylære værktøjer, som er i stand til at klippe bestemte gener i en celle over og sætte nye gener ind i stedet. Værktøjerne opstod helt naturligt i bakterier, som bruger dem til at ødelægge gener i fjendtlige virus.

På de ti år, som er gået siden forskerne opdagede CRISPR, har teknikken udviklet sig til en af videnskabens vigtigste teknologier. CRISPR er præcist, billigt og nemt at bruge, og teknikken er nu så udbredt, at den alene i år vil blive brugt i mere end 3000 videnskabelige forsøg verden over.

Forsøg på mennesker i fuld gang

Som de første nogensinde modtager kinesiske kræftpatienter nu en ny behandling baseret på CRISPR-teknologi. Men amerikanerne er lige i hælene på dem.

En amerikansk behandling er klar til at blive testet, og forskerne venter i spænding på resultatet.

Under behandlingen tager lægerne nogle af patientens immunceller ud og sætter et gen ind, som gør cellerne i stand til at opsøge kræftsvulsten. Samtidig klipper de to gener over, som normalt ville forhindre immuncellerne i at angribe svulsten.

Når de genmanipulerede immunceller sættes ind i patienten igen, er de klar til at finde og dræbe kræftsvulsten. Resultaterne fra de banebrydende forsøg i USA og Kina vil formentlig ligge klar i løbet af næste år.