Guld afslører kræft

I dag kan læger ikke lave en simpel test for kræft i hele kroppen. Men i fremtiden kan en blodprøve tilsat guldpartikler være nok til at opdage dræberen tidligt.

Shutterstock, ken ikeda & Abu Ali Sina et al./Nature comm.

I dag kan læger først stille en kræftdiagnose efter et længere forløb.

Først opdager de celleforandringer et sted i patientens krop, derefter udtager og undersøger de cellerne i laboratoriet og stiller diagnosen.

De kan altså ikke udføre en hurtig og generel test for kræft i hele kroppen.

Men sådan en er nu på vej, baseret på guld. Forskere fra University of Queensland i Australien har nemlig opdaget, at nanopartikler af guld binder sig til kræftcellers dna.

Kræft-dna tiltrækker små guldpartikler

Dna-strenge er besat med metylmolekyler, der kontrollerer, hvor aktive generne er. På kræft-dna samler kontrolmolekylerne sig i klumper, der tiltrækker guld.

Kræftceller lokker guldpartikler til sig

Alle kroppens celler smider små dna-fragmenter ud i blodstrømmen og derfor vil en simpel blodprøve kunne afsløre, om der er kræftceller til stede.

Forklaringen er, at vores dna-strenge, som indeholder generne, også er besat med andre molekyler, fx metyl.

Disse molekyler bestemmer, hvor aktive de enkelte gener er.

I normale celler sidder metyl jævnt fordelt langs dna-strengen, men hos kræftceller klumper molekylerne sammen.

Klumperne får kræft-dna til at folde sig løsere end dna fra sunde celler, og det giver guldpartikler mulighed for at binde sig til metyl.

Kræft-dna’en tiltrækker derfor mange guldpartikler, og det kan let ses i et mikroskop

Nanopartikler af guld afslører, om der findes små stumper af kræftceller i en blodprøve. Samlinger af guld lyser op i mikroskopet, hvis prøven er fra en kræftpatient. Til venstre ses en patient uden kræft og til højre en patient med kræft.

© Shutterstock, ken ikeda & Abu Ali Sina et al./Nature comm.

Guld-test skal i første omgang overvåge tidligere patienter

Forskerne afprøvede guldtesten på 200 personer, hvoraf nogle havde kræft.

I ca. 90 procent af tilfældene blev kræften afsløret.

Der er endnu et stykke vej til, at metoden kommer i brug. Den vil formentlig først blive brugt til at tjekke, om kræften er vendt tilbage hos allerede behandlede kræftpatienter.