Honningbiens gift bliver nyt våben mod kræftceller

Et stof i biens gift slår kræftceller ihjel på under en time. Opdagelsen kan føre til en ny behandling af aggressiv brystkræft.

Et bistik kan være dødbringende for mennesker, som er allergiske over for biens gift. Men giften kan også redde liv, viser forsøg foretaget af forskere ved Harry Perkins Institute of Medical Research i Australien.

Forskerne undersøgte, om honningbiens gift kan bruges mod en særlig aggressiv form for brystkræft, som kaldes triple-­negativ.

Den er kendetegnet ved, at de syge celler mangler nogle karakteristiske proteiner på overfladen, som andre kræftceller har, og som de fleste typer kræftmedicin retter sig mod. Derfor er kræftformen svær at behandle.

Omkring halvdelen af biens gift består af stoffet melittin, som i nye forsøg har vist sig at dræbe særlig aggressive brystkræftceller.

Forskerne sprøjtede bigiften ind i brystkræftsvulster dyrket i laboratoriet. På under en time dræbte giften alle kræftcellerne.

Da forskerne herefter gentog forsøget på kræftsvulster, som var indsat i mus, havde giften den samme virkning. Og lige så vigtigt viste det sig, at sunde celler rundt om svulsten ikke tog skade, når forskerne ramte den rigtige dosis.

Angriber på flere måder

Det virksomme stof i giften kaldes melittin, og det angriber kræftcellerne på flere måder. Først skaber det huller i cellernes overflade, hvilket i sig selv slår mange af dem ihjel. Og når stoffet er inde i cellerne, forstyrrer det nogle kemiske signalveje, så de ikke længere kan dele sig.

Honningbien bruger sin gift, når den stikker, men den virker også inde i biens egen krop som værn mod bakterier og virus.

Melittinens evne til at slå hul i kræftcellerne gav forskerne idéen til at afprøve stoffet sammen med kemomedicin, som ellers ikke kan trænge ind i cellerne. Også her blev virkningen stærkt forbedret.

Biens gift kan dermed både blive et kræftmiddel i sig selv og et våben, som forbedrer effekten af andre behandlinger.